ورود به عنف

ورود-به-عنف

ورود به عنف

مطابق قانون، ورود به عنف به معنای ورود با تهدید به منزل فرد دیگر می باشد که در قانون، مجازات حبس شش ماه تا سه سال، تعیین شده است. شاکی برای طرح دعوای مذکور باید به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه کرده و شکواییه خود را به ثبت کند.

مسکن و منزل افراد، حریم شخصی می باشد و دیگران بدون اجازه آنها اجازه وارد شدن ندارند. مطابق اصل 22 قانون اساسی، حیثیت ، جان ، مال ، حقوق ، مسکن و شغل افراد از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

هنگامی که فردی بدون اجازه و رضایت دیگری وارد خانه فردی شود تحت عنوان جرم ورود به عنف شناخته می شود و مجازات برای آن تعیین شده است .

جرم ورود به عنف؟

ورود به عنف یعنی ورود غیر قانونی و غیر مجاز به ملک دیگری.

قانون مجازات اسلامی در ماده 694 شرایط تحقق این جرم را بدین صورت مقرر می دارد: هرکس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود به مجازات از شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و در صورتی‌ که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا شش سال محکوم می‌شوند.

 یک استثنا در رابطه با ورود به منزل شخصی دیگران می باشد و آن نیز بدین صورت است که با حکم ورود به منزل صورت بگیرد، که آن لزوما باید توسط ضابط قانونی صورت بگیرد. بازپرس یا قاضی پرونده، می بایست تا هر کاری که لازم است انجام دهد، تا متهم پرونده را پیدا کند و برای صدور حکم به دادگاه ارجاع داده شود.برای یافتن او نیز باید منزل متهم تفتیش شود.تفتیش منزل زمانی می تواند انجام شود که ورود به منزل، ابتدا قانونا صورت پذیرد.

مجازات جرم ورود به عنف؟

مطابق ماده 2 قانون مجازات اسلامی، هر عمل و رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل مجازات تعیین شده، جرم محسوب می شود.

ماده 694 قانون مجازات اسلامی :هر کس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود به مجازات از شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و در صورتی‌ که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا شش سال محکوم می‌شوند.

ماده 694 قانون مجازات اسلامی :که هرگاه مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس یک تا شش سال محکوم خواهند شد.

نحوه شکایت از جرم مذکور

شاکی، برای طرح شکایت جرم ورود به عنف، یک شکواییه تنظیم می نماید و توضیحات لازم را بیان نماید و با مراجعه به دفاتر محاکم قضایی  شکواییه خود را به ثبت برساند.

دادسرای صالح، برای جرم ورود به عنف ، دادسرای محل وقوع جرم است.

نحوه رسیدگی

شاکی باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و یک شکواییه کیفری در خصوص جرم ورود به عنف، تنظیم نماید و آن را به ثبت برساند.همچنین شکواییه به دادسرا محل وقوع جرم فرستاده خواهد شد.

دادسرا پس از بررسی شکواییه مذکور و انجام تحقیقات مقدماتی، صدور قرار دو حالت خواهد داشت: چنانچه مجرم بودن متهم نزد دادسرا اثبات نشود، دادسرا قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد، که دراین حالت ، تعقیب کیفری متهم، در همین مرحله متوقف خواهد شد. اما چنانچه مجرمیت متهم برای دادسرا اثبات نشود، قرار جلب به دادرسی صادرخواهد کرد که این قرار را همراه با پرونده به دادگاه صالح ارجاع می دهد.

دادگاه برای صدور حکم، با دو حالت مواجه  میشود. اولا اگر ثابت شود که متهم این جرم را مرتکب نشده است، دادگاه حکم برائت او را صادر خواهد کرد؛ اما چنانچه مجرم بودن وی اثبات شود، او را به جرم ورود به عنف محکوم خواهد کرد که طبق قانون نیز مجازات خواهد شد.

 بنابراین بعد از صدور حکم، مطابق ماده 431 قانون آیین دادرسی کیفری، مهلت درخواست تجدیدنظر برای صاحبان دعوا، برای اشخاص مقیم ایران 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دوماه از تاریخ صدور حکم در نظر گرفته خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موسسه حقوقی مجد کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید