وکیل خلع ید

وکیل خلع ید

وکیل خلع ید;امروزه افراد زیادی وجود دارند که بر اموال دیگران تصرف نموده و ادعای مالکیت می کنند که می توانیم از راه های قانونی با آن ها برخورد کنیم و مال را به تصرف خودمان در بیاوریم .برای استفاده از راه های قانونی جهت رسیدن به حق و منفعت و جلوگیری از ضرر به مشورت با فرد متخصص نیازمند می باشیم منظور از متخصص ، شخصی است که علاوه بر آگاهی ، توانایی لازم برای بررسی موضوع را داشته باشد و در این موارد وکیل آن شخص متخصص می باشد که دارای ویژگی های فوق است و از ابتدای موضوع می تواند همراه ما باشد . در این مقاله درباره خلع ید( به عنوان یکی از راه های قانونی رفع تصرف)،چگونگی طرح این دعوا در مراجع قضایی و تفاوت آن با تخلیه ملک و تصرف عدوانی صحبت خواهیم کرد . خلع ید در لغت به معنای در آوردن چیزی از دست دیگری می باشد اما در اصطلاح حقوقی به معنای رفع تصرف غیر قانونی یک شخص ( غیر از مالک ) از مال غیر منقول .

وکیل خلع ید

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل خلع ید ، وکیل کیفری ، وکیل کلاهبرداری و… با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

92 110 10 0912

02177728932-02177886437

خلع ید :

خلع ید یک دعوای حقوقی در خصوص اموال غیر منقول مانند باغ، زمین، آپارتمان و … می باشد این دعوا زمانی طرح می شود که یک شخص به صورت غیر مجاز و غیر قانونی در ملک دیگری تصرف نموده است و مالک می خواهد این تصرف را از بین ببرد و مال  را به تصرف خود در بیاورد . در مواد قانونی خلع ید تعریف نشده است اما از ماده 308 قانونی مدنی مفهوم خلع ید برداشت می شود .    

شرایط طرح دعوای خلع ید در مراجع قضایی :

برای طرح این دعوا در مراجع قضایی ( دادگاه ) وجود سه شرط لازم و ضروری می باشد که به شرح ذیل می باشد :

1-خواهان دعوای خلع ید حتما باید مالک مال غیر منقول باشد .

2-خوانده باید متصرف مال منقول باشد .

3- تصرف خوانده باید بدون مجوز و غیر قانونی باشد .

سه شرط فوق باید توسط مرجع قضایی محرز و مشخص گردد و با تحقق این سه شرط دعوای خلع ید وارد می باشد .

* خواهان باید در جلسه رسیدگی سند رسمی مالکیت خود را ارائه دهد .

وکلا بهترین مشاوران در مسیر این دعاوی می باشند و با بررسی همه جانبه موضوع شرایط لازم را مهیا می نمایند بنابراین برای کسب موفقیت ، مراجعه به یک وکیل متخصص الزامی می باشد .

موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا با وکلای توانمند و متخصص بسیاری همکاری دارد و محیطی امن برای انتخاب و دریافت مشاوره می باشد .

بیشتر بخوانید: وکیل ملکی ، وکیل تخلیه ملک ، مشاوره تخلیه ملک

تخلیه ید و تفاوتش با خلع ید :

دعوای تخلیه ید مربوط به مؤجر و مستاجر می باشد . قرارداد اجاره ، قراردادی بین مؤجر و مستاجر می باشد که در آن مدت اجاره و اجاره بها مشخص می باشد و مستاجر بعد از پایان مدت اجاره موظف است ملک را تخلیه نماید یا قرارداد خود را با مؤجر تمدید نماید در صورتی که پس از پایان مدت اجاره ، قرارداد اجاره تمدید نشود یا مستاجر ملک را تخلیه نکند مؤجر می تواند از طرق قانونی مستاجر را وادار به تخلیه ملک نماید . این دعوا تحت عنوان تخلیه ید در مراجع قضایی مطرح می گردد .

 برخی از افراد دعوای خلع ید و تخلیه ید را یکی می دانند در صورتی که این چنین نمی باشد و با یکدیگر تفاوت هایی دارند که به شرح ذیل می باشد :

1-همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد دعوای خلع ید به دنبال تصرف غاصبانه و غیر قانونی متصرف مطرح می گردد و قراردادی میان مالک و متصرف وجود ندارد اما در دعوای تخلیه ید قراردادی وجود دارد که مدت زمان آن به پایان رسیده و در پی آن قرارداد، تصرف ادامه پیدا کرده است .

2- مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تخلیه ید و خلع ید متفاوت می باشد . دعوای تخلیه ید در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود در صورتی که دعوای خلع ید در مراجع قضایی حقوقی مطرح می شود .

تصرف عدوانی و تفاوت آن با خلع ید :

اگر شخصی مال منقولی را با اجبار و بدون رضایت مالک تصرف نماید تصرف عدوانی می باشد . برای طرح دعوای تصرف عدوانی در محاکم سه شرط زیر لازم است :

1-خواهان سابقه ی تصرف داشته باشد .

2-ملک در تصرف خوانده باشد .

3-تصرف خوانده عدوانی باشد ( بدون رضایت مالک ) .

تفاوت دعوای خلع ید و تصرف عدوانی به شرح ذیل می باشد :

1- در دعوای تصرف عدوانی خواهان ملزم به اثبات مالکیت خود نمی باشد و تنها اثبات سابقه ی تصرف حائز اهمیت و ضروری می باشد اما در دعوای خلع ید خواهان ملزم به اثبات مالکیت خود با ارائه سند رسمی می باشد .

2-در طرح دعوای تصرف عدوانی تشریفات خاصی وجود ندارد و رسیدگی به این دعوا خارج از نوبت انجام می پذیرد اما طرح دعوای خلع ید مستلزم رعایت تشریفات خاص دادرسی می باشد .

3 – تصرف عدوانی از جمله دعاوی کیفری و حقوقی می باشد به این معنا که هم به صورت حقوقی هم به صورت کیفری قابلیت پیگیری در مراجع قضایی را دارد اما خلع ید یک دعوای حقوقی است و فقط از طریق مراجع قضایی حقوقی قابل پیگیری می باشد .

4- دعوای تصرف عدوانی توسط کسی که سابقه ی تصرف دارد ، طرح می گردد خواه مالک باشد خواه نباشد ( مستاجر ، مباشر و …) اما دعوای خلع ید فقط توسط مالک یا وکیل او طرح می گردد.  

5- در دعوای تصرف عدوانی حکمی که صادر می شود قابلیت اجرا دارد و نیاز به قطعیت ندارد اما در دعوای خلع ید حکم صادر شده باید قطعی شود تا قابلیت اجرا پیدا کند .در دعوای خلع ید حتما باید رای قطعی شود و بعد از آن درخواست اجرا ، شود .

مرجع قضایی صالح برای طرح دعوای خلع ید :

رسیدگی به دعوای خلع ید در صلاحیت دادگاه های حقوقی می باشد و با توجه به اینکه مربوط به اموال غیر منقول می باشد حتی اگر ارزش منطقه ای ملک ، کمتر از بیست میلیون تومان باشد رسیدگی به دعوای خلع ید همچنان در صلاحیت دادگاه های حقوقی می باشد نه شورای حل اختلاف . دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به دعوای خلع ید را دارد دادگاه محل وقوع ملک ( مال غیرمنقول ) می باشد .

در خصوص دعوای خلع ید دعاوی دیگری مانند:  قلع و قمع ، مطالبه اجرت المثل ،مطالبه خسارت و از این قبیل مطرح می گردند که در صورتی که با توجه به ارزش گذاری آن ها ، برخی در صلاحیت شورای حل اختلاف و برخی در صلاحیت دادگاه باشند ، همگی در دادگاه با دعوای خلع ید طرح و رسیدگی می شوند .

چگونگی اجرای حکم خلع ید :

بعد از دادخواست خلع ید و تعیین جلسه رسیدگی و اثبات مالکیت خواهان ،حکم خلع ید صادر می شود و بعد از آن که ، حکم ، قطعیت یافت قابلیت اجرا پیدا می کند و خواهان می تواند با مراجعه به بخش اجرا ، درخواست صدور اجراییه نماید . اجرای حکم توسط داد ورز که همان مامور اجرا می باشد انجام می شود .

خلع ید در مورد ملک مشاع :

ملک مشاع ملکی می باشد که میان دو یا چند شخص مشترک می باشد و هر شخص در جز جز آن شریک می باشد اما هیچ یک به تنهایی نمی توانند مالکیت جداگانه ای را مدعی شوند و همچنین هیچ یک از آن ها نمی تواند بدون اجازه ی دیگری در مال تصرف نماید .

ملک مشاع به 2 صورت می باشد :

1-ملکی که توسط چند نفر شریک خریداری شده است .

2- ملک ورثه ای که به دو یا بیش از دو وارث ، ارث رسیده است  .

در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون مدنی درباره خلع ید از ملک مشاع صحبت شده است . اگر حکم خلع ید به نفع خواهان ( مالک بخشی از ملک ) صادر شود تمام ملک مشمول حکم خلع ید خواهد شد اما این خلع ید از تمام ملک به خواهان ( مالک بخشی از ملک ) اجازه تصرف نخواهد داد ؛خواهان که مالک بخشی از ملک می باشد اگر بخواهد تصرفی در ملک انجام بدهد باید از دیگر شرکا اذن بگیرد و اگر تصرف بدون اجازه صورت بگیرد ،متصرف ضامن خواهد بود .

وکیل خلع ید :

از جمله دعاوی حقوقی درباره ی اموال غیر منقول ( خانه ، باغ ، زمین ) دعوای خلع ید می باشد که به وفور در جامعه دیده می شود  . خلع ید همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد از جمله دعاوی قابل طرح در مراجع قضایی حقوقی می باشد و اثبات مالکیت از شروط اساسی طرح این دعوا می باشد و حتما باید تصرف به شکل غصبانه باشد .

خلع ید با تصرف عدوانی و تخلیه ید متفاوت می باشد و هر کدام شرایط ویژه و جداگانه ای را برای طرح و رسیدگی در مراجع قضایی دارند  که وکلا بر آن واقف می باشند و اطلاعات لازم جهت رسیدگی به این دعاوی را دارند بنابراین برای پیشگیری از ضرر احتمالی و احقاق حق مراجعه به وکیل و دریافت مشاوره از او بهترین راهکار می باشد .

موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا با سابقه ی درخشان و کسب موفقیت های متوالی در پرونده های مختلف توانایی ارائه بهترین مشاوره ها  از جانب وکلای مختصص را دارد  .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل خلع ید ، وکیل کیفری ، وکیل کلاهبرداری و… با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

92 110 10 0912

02177728932-02177886437

وکلای این مجموعه در ابتدا با بررسی کامل موضوع مشورت های لازم را به مراجع می دهند و در صورت لزوم عقد وکالت منعقد می نمایند . 

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] وکیل خلع ید;امروزه افراد زیادی وجود دارند که بر اموال دیگران تصرف نموده و ادعای مالکیت می کنند که می توانیم از راه های قانونی با آن ها برخورد کنیم و مال را به تصرف خودمان در بیاوریم .برای استفاده از راه های قانونی جهت رسیدن به حق و منفعت و جلوگیری از ضرر به مشورت با فرد متخصص نیازمند می باشیم منظور از متخصص ، شخصی است که علاوه بر آگاهی ، توانایی لازم برای بررسی موضوع را داشته باشد و در این موارد وکیل آن شخص متخصص می باشد که دارای ویژگی های فوق است و از ابتدای موضوع می تواند همراه ما باشد . در این مقاله درباره خلع ید( به عنوان یکی از راه های قانونی رفع تصرف)،چگونگی طرح این دعوا در مراجع قضایی و تفاوت آن با تخلیه ملک و تصرف عدوانی صحبت خواهیم کرد . خلع ید در لغت به معنای در آوردن چیزی از دست دیگری می باشد اما در اصطلاح حقوقی به معنای رفع تصرف غیر قانونی یک شخص ( غیر از مالک ) از مال غیر منقول . […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید