مشاوره شرب خمر

مشاوره شرب خمر

مقدمه:

مشاوره شرب خمر;در این مقاله درباره ی شرب خمر، شرایط و مجازات آن صحبت خواهیم کرد . شرب خمر همان شراب خواری یا مصرف مشروبات الکلی می باشد .در لغت شرب به معنای نوشیدن و خمر به معنای مایعی می باشد که باعث مستی فرد می گردد . مصرف مشروبات الکلی در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود و مجازات برای آن تعیین شده است .

شرب خمر در قرآن کریم :

شرب خمر در قرآن کریم و از دیدگاه شرع حرام می باشد و برای آن حد تعیین شده است  و تزریق و تدخین آن هر دو حرام می باشد .

مجازات مصرف مشروبات الکلی :

با توجه به قانون مجازات اسلامی مصرف مشروبات الکلی به هر حالت و شکلی موجب حد می گردد خواه جامد باشد یا مایع ، مست بنماید یا خیر ، کم مصرف شود یا زیاد ، به شکل تزریق استفاده شود یا تدخین . در ماده ی ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی ایران این موارد ذکر شده است .

مشاوره شرب خمر

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره شرب خمر، وکیل شرب خمر،وکیل کیفری و … با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

معنای حد چیست ؟

حد به معنای حکم الهی می باشد یکی از احکام الهی مجازات های شرعی هستند .

حد میزان مجازاتی است که در شرع مشخص شده است برخی از جرائم مستوجب حد می باشند ، شرب خمر نیز از همین جرائم می باشد که حد آن مشخص شده است .

در مرحله بازپرسی یا کلانتری اگر مجرم به جرم خود اقرار نماید و بگوید مشروبات الکلی مصرف نموده است اما در نزد قاضی مدعی شود اقرار وی با تهدید  همراه بوده است این ادعا بدون نیاز به قسم پذیرفته می شود .

اقرار زمانی معتبر است که نزد قاضی دادگاه انجام پذیرد . قاضی نمی‌تواند میزان و کیفیت حدود الهی را تغییر دهد یا میزان آنها را کاهش یا افزایش دهد مگر اینکه مرتکب جرم توبه کرده باشد .

مجازات شرب خمر در صورتی که ثابت شود چه با اقرار شخص چه با شهادت دو مرد عادل ، ۸۰ ضربه تازیانه می باشد و این مجازات تا بار سوم به همین صورت می باشد اما زمانی که شخص برای بار چهارم مرتکب چنین جرمی می شود حکم آن اعدام می باشد .

در صورتی که شخص اقرار نکند و فقط جواب تست او مثبت باشد حد بر او جاری نمی شود و فقط  مجازات تعزیری که همان حبس یا جزای نقدی می باشد خواهد داشت پزشکی قانونی مرجعی می‌باشد که می‌تواند نتایج تست الکل را اعلام نماید و در واقع مرجعی است که نتیجه اعلامی از سوی آن معتبر می باشد .

بیشتر بخوانید: وکیل جنایی وکیل کلاهبرداریوکیل سرقت

چگونه می توان شرب خمر را اثبات نمود :

شرب خمر یا مصرف مشروبات الکلی به سه صورت ثابت می شوند :

1-اقرار شخص : شخصی که مشروبات الکلی مصرف نموده یا به اصطلاح شرب خمر نموده است باید با قصد و اختیار این کار را انجام داده باشد و بالغ باشد و نسبت به حکم شرب خمر و موضوع آن آگاهی داشته باشد در غیر این صورت حد او ساقط می گردد .

ادعای عدم آگاهی و جهل زمانی پذیرفته می شود که خلافش ثابت نشود .

در مواد قانونی اینگونه آمده است که اقرار باید منجز باشد و توسط شخص بالغ ، مختار ، عاقل و قاصد بیان گردد . اقراری که به اجبار و از روی اکراه باشد اعتباری ندارد .

2-شهادت شهود : مصرف مشروبات الکلی با دو شاهد مرد اثبات می گردد شهادت شهود باید توسط قاضی تایید شود . شهود باید دارای ویژگی های ذیل باشند :

1-عقل 2- بلوغ 3- مسلمان بودن 4- حلال زادگی 5-ذی نفع نبودن 6-عدالت 7- عدم دشمنی با طرفین

در اکثریت جرائم تعداد شهود 2 مرد می باشد مگر اینکه در قانون تعداد دیگری مشخص شده باشد .

3-علم و آگاهی قاضی : علم قاضی یکی از دلایل اثبات جرائم می باشد با توجه به مواد قانونی گاها اثبات تحقق جرم شرب خمر با علم قاضی محقق می شود .

مشاوره شرب خمر :

شرب خمر و مصرف مشروبات الکلی یکی از جرائم کیفری هستند وکلا بهترین مشاوران در این زمینه می باشند زمانی که شخصی مرتکب چنین جرمی ( شرب خمر ) می شود تا مرحله ی اثبات و صدور حکم می تواند از یک وکیل متخصص کمک بگیرد و در نهایت بهترین نتیجه عائد می گردد .

شرب خمر در حین رانندگی :

چنانچه شخصی در حین رانندگی مست باشد و از مشروبات الکلی قبل از رانندگی استفاده کرده باشد قانون دو نوع مجازات متفاوت را در نظر گرفته است که در مرحله اول مجازات شرب خمر و در مرحله دوم رانندگی در حالت مستی می باشد .

مطابق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی چنانچه در حالت مستی عمل رانندگی انجام شود و منجر به تصادف شود ، راننده مرتکب جرم شده است و به بیش از پنج سال حبس محکوم خواهد بود و همچنین قانون گذار می تواند شخص را به مدت یک تا پنج سال از رانندگی محروم نماید .

برخی از موارد باعث عدم اعمال تخفیف در مجازات مذکور می ‌باشند :

1-چنانچه پشیمانی و توبه پس از اثبات جرم باشد و بدون اقرار و ندامت متهم باشد .

. 2-همچنین توبه به صورت متوالی و مداوم باشد

3-چنانچه اعلام پشیمانی صرفاً جهت عدم اعمال مجازات باشد و ندامت واقعی نباشد و پشیمانی در رفتار فرد مشخص نشود .

مجازات مصرف مشروبات الکلی ( شرب خمر ) :

شرب خمر از جرائم حدی می باشد به این معنا که در شرع نیز شرایط و مجازات آن تعیین و مشخص شده است. تمامی اعمالی که در ارتباط با شرب خمر امکان وقوع دارد جرم محسوب خواهد شد و شامل مجازات تعیین شده در قانون می باشد.

جرائم یا حدی هستند یا تعزیری ؛ شرب خمر یا همان نوشیدن مشروبات الکلی جزء جرائم حدی می باشد که مجازات آن در قانون مشخص شده است اما حمل ، نگهداری ، فروش مشروبات الکلی از جرائم تعزیری می باشند .

جزای نقدی در جرم شرب خمر :

همانطور که می دانید در قانون ، مجازات اصلی مصرف مشروبات الکلی و شرب خمر هشتاد ضربه تازیانه می باشد این حد مشخص شده طبق شرع می باشد و اگر مصرف مشروبات الکلی علنی و در معابر عمومی باشد علاوه بر حد ، برای مجرم دو تا شش ماه زندان در نظر گرفته شده است در مورد کسانی که این مشروبات الکلی را تهیه یا تولید   می نمایند ، خرید و فروش می کنند یا حمل و نگهداری می نمایند ؛ حبس از شش ماه تا یکسال و ضربات شلاق تا هفتاد و چهار ضربه و جریمه نقدی ؛ پنج برابر میزان ارزش عرفی مشروبات الکلی در نظر گرفته شده است .

طبق مواد قانونی :وارد کردن مشروبات الکلی به داخل کشور قاچاق می باشد و بدون در نظر گرفتن میزان آن مجازات حبس از شش ماه تا پنج سال ، تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و جریمه نقدی ده برابر ارزش عرفی محصول در نظر گرفته شده است . اگر کسی مکانی را برای صرف این مشروبات الکلی مهیا نماید و افراد را به آنجا دعوت کند به مجازات سه ماه تا دو سال حبس ، هفتاد و چهار ضربه شلاق و جزای نقدی به میزان یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال محکوم خواهد شد .

سکر به چه معنا می باشد :

حالتی است که در آن قدرت تعقل انسان از بین می رود و قدرت تفکر بسیار ضعیف عمل می کند بنابراین همانطور که در بالا به آن اشاره شد باید به این حالت در مصرف مشروبات الکلی توجه نمود .

ماده ای که این حالت را در فرد به وجود نیاورد جزء مشروبات الکلی ای نمی باشد که قانون برای آن حد مشخص نموده است .

حد در شرع مجازات مسلمانی است که مسکر و مشروبات الکلی مصرف می نماید .

درباره ی مسلمانی که تظاهر به مصرف مسکر می نماید و به طور علنی آن را مصرف می کند قانون مجازات اسلامی هشتاد ضربه تازیانه در نظر گرفته است .

مراجع صالح در رسیدگی به جرم شرب خمر :

جرم مصرف مشروبات الکلی یا شرب خمر با توجه به تعداد دفعات ارتکاب آن توسط شخص در دادگاه کیفری یک یا دادگاه کیفری دو رسیدگی خواهد شد . ارتکاب این جرم تا سه بار در صلاحیت دادگاه کیفری دو می باشد و در مرتبه چهارم در دادگاه کیفری یک رسیدگی صورت می گیرد .

مشاوره شرب خمر :

همانطور که در بالا به آن اشاره شد شرب خمر از جرائم حدی می باشد یعنی در قانون به عنوان جرم معرفی شده است و برای آن مجازات معینی که شامل هشتاد ضربه تازیانه می باشد ، مشخص شده است .

وکلا به تمام این موارد آگاه هستند و اطلاعات حقوقی کافی و لازم را در خصوص این جرائم و مجازات آن ها دارند . در برخی موارد مجازات تعیین شده شامل تخفیف می شود یا تعلیق می گردد . برای تخفیف و تعلیق مجازات باید جرم به طور کامل و تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد این ارزیابی در حیطه ی فعالیت وکیل می باشد و مشورت با وکلای مجرب بسیار کمک کننده می باشد و بهترین نتیجه را حاصل می نماید .

موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا با وکلای پایه یک دادگستری که توانایی و آگاهی بالایی دارند ، همکاری دارد . مراجعه به موسسه این امکان را به ما می دهد که وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنیم مشاوره های لازم را از او بگیریم و در صورت نیاز قرارداد وکالت منعقد کنیم.                            

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید