انواع وکیل حقوقی

انواع وکیل حقوقی


انواع وکیل حقوقی ؛ وکیل شخصی است که از طرف شخص غیر ، اعم از حقوقی یا حقیقی به موجب عقد وکالت برای انجام امور حقوقی وی نماینده خواهد بود . وکالت یک عقد جایز می باشد که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد شده و طرفین آن وکیل و موکل اطلاق می شود .
با توجه به اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به شرح ذیل می باشد :
که در همه دادگاه‌ها و محاکم ، طرفین دعوا این حق را دارند برای خود وکیل مجرب و با تجربه انتخاب نموده و عقد وکالت با وی منعقد نمایند و چنانچه توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند می بایست برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد تا بتواند وکیل نیز در پرونده ورود نماید تا اقدامات لازم را جهت تسریع پرونده انجام دهد .

برای مشاوره با وکلای متخصص ما در امور مختلف حقوقی با ما تماس بگیرید


انواع وکیل دادگستری :
۱- وکیل انتخابی
۲- وکیل تسخیری
۳- وکیل معاضدتی
۴- وکیل قراردادی
۵- وکیل اتفاقی
۶- وکیل سازمانی
۷- قوه قضاییه
۸- کار اموز
۹- حمایتی

وکیل انتخابی :

وکیلی تلقی می شود که فرد شخصا آن را به انتخاب خود برگزیند و با انعقاد قرارداد وکالت ، وکالت به او جهت دفاع از حقش در مراجع قضایی برعهده وی قرار می دهد .
وکیل تسخیری :
چنانچه دعوایی کیفری در جریان باشد و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل ، در دادرسی و محاکم ، بدلیل امتناع متهم از اخذ وکیل و یا نداشتن بضاعت مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم به تشخیص دادگاه ( در صورتی که وکیل اخذ نشده باشد ) ، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او قرار داده خواهد شد و وکیل با توجه به اختیارات قانونی ، تمامی مراحل پرونده را انجام داده و روند پرونده را به سوی نتیجه مطلوب سوق خواهد داد و عنوان وکیلی که با چنین شرایط وارد پرونده می گردد ،‌ وکیل تسخیری نام دارد .

تماس ومشاوره با بهترین وکیل پایه یک دادگستری


وکیل معاضدتی :
مطابق قانون مدنی ، همه اشخاص در مراجع قضایی می بایست برای خود وکیل اخذ نمایند ، اما مادامی که شخص برای دفاع از حق و حقوق خود در دعاوی حقوقی نیازمند حضور وکیل پایه یک دادگستری باشند ولی بدلایلی امکان اخذ وکیل و منعقد نمودن قرارداد وکالت را نداشته باشند ، با تشخیص عسرو حرج موکل از سوی دادگاه و یا همچنین تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا ، در خصوص موارد مذکور وکیلی بصورت رایگان دفاع از حقوق شخص معسر را برعهده خواهد گرفت . عنوان وکیل مذکور در این موارد ، وکیل معاضدتی می باشد .

تماس ومشاوره با بهترین مشاوره حقوقی

وکیل قراردادی :
وکالت تعیینی که به آن وکالت قراردادی یا تعیینی نیز اطلاق می‌شود بدین معناست که هر یک از اصحاب دعوا برای دفاع و اقامه‌ی دعوا و تعقیب آن به وکیل دادگستری اعطا می نمایند .
وکیل اتفاقی :
چنانچه شخصی تحصیل کرده رشته حقوق است ولی شغل او وکالت نیست و قصد دارد بصورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند ، خارج از چرخه و آزمون سخت کانون وکلای دادگستری ، از این کانون برای همان مورد خاص وکالت بگیرد ، می بایست با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوطه به این امر اقدام مورد نیاز را انجام دهد . شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته باشد را وکیل اتفاقی می نامند چرا که با شرایط مذکور و بدون آزمون و قبولی در آزمون قصد وکالت دارد .

وکیل کارآموز :

اشخاصی که تحصیل کرده رشته حقوق می باشند ، پس از قبولی در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری باید مدتی را پیش وکیل با تجربه به عنوان کارآموز سپری نمایند و از تجربیات وی استفاده نمایند و این بازه زمانی که شخص کاراموز می باشد به او در ارتقا اطلاعات و فنون کمک خواهد کرد . این افراد این امکان را دارند که در همان مدت کارآموزی زیر نظر سرپرستان خود ، در مسائلی که خیلی سنگین نمی باشد به امر وکالت مشغول باشند و پرونده ارجاع شده به وی را انجام دهند . در نتیجه به وکلایی که در دوران کارآموزی به امر وکالت مشغول می شنود و پذیرش وکالت می نمایند وکیل کارآموز و یا کارآموز وکالت گفته می شود .

انواع وکیل حقوقی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در انواع وکیل حقوقی،وکیل کیفری در تهران با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

وکیل حمایتی

زمانی که افراد ایثارگر در موضوعات حقوقی و قضائی با مشکلاتی شده باشند ، وکلای قضائی که در اجرای قانون حمایت قضایی و یا قانون سپاه از دفتر حمایت قضایی پروانه دریافت کرده اند و زیر نظر دفتر حمایت قضایی می باشند ، به عنوان وکیل ایثارگران در مراجع قضایی حاضرخواهند شد و خود را با نام وکیل حمایتی یا وکیل ایثارگران معرفی می نمایند که این وکلا در خصوص اشخاص ایثارگر می باشد .

وجه تمایز وکیل پایه یک و وکیل پایه دو دادگستری :

وکلای پایه دو صرفا حق شرکت و وکالت در محاکم کیفری و پرونده های کیفری که جرم‌های تعزیری مستوجب حبس کمتراز ۱۰ سال و شلاق و جزای نقدی و اقدامات تامینی منتج می‌شود را دارند و دارای محدودیت در عملکرد و پذیرش وکالت می باشند و در محاکم حقوقی نیز چنانچه بازخواسته کمتر از ۵۰۰میلیون ریال باشد و یا خواسته غیر مالی باشد امکان پذیرش وکالت و ورود در پرونده را دارند مگر در دعاوی مربوط به اختلافات در اصل نکاح ، اصل طلاق ، اثبات و نفی نسب باشد ، این اختیار را دارند تا از حقوق موکل خود دفاع نمایند اما وکیل پایه یک دادگستری حق پذیرش وکالت و ورود به پرونده در تمامی زمینه ها و محاکم را دارا می باشند اعم از حقوقی و کیفری وملکی و …. .
وکلایی که از کانون وکلای دادگستری پروانه اخذ می نمایند در ابتدا و در وهله اول به‌ صورت ۲ سال کار آموزی می بایست این دوره را طی کنند و می‌توانند تحت نظر وکیل سپرست ( شخصی است که کاراموز می بایست قبل از اینکه وکیل پایه یک شود دوره مذکور (کاراموزی) را تحت نظارت وی سپری نماید .) نسبت به دفاع از حقوق موکل اقدام نماید که این نظارت وکیل سرپرست کمک کننده می باشد و راهنمای خوبی جهت کسب تجربه است و پس از طی 2 سال و همچنین تأیید صلاحیت علمی و گزینش‌های مربوطه ، موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک شوند که این گزینش ها نیز بسیار دارای اهمیت می باشد و قطعا مراحل سختی برای پذیرش خواهد بود .

تماس ومشاوره با بهترین موسسه مشاوره حقوقی

تعهدات وکیل نسبت به موکل :

زمانی که از تقصیر و کوتاهی وكیل ، خساراتی متوجه موكل می شود كه وكیل مسبب آن است ، وی مسئول جبران خسارت و پرداخت خسارات ناشی از قصور وی خواهد بود همچنین وكیل می بایست در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موكل را مراعات نمودهرعایت نماید و این مصلحت به منظور عدم ایجاد خسارت و مشکل می باشد و همچنین از اختیارات داده شده تجاوز ننماید و آنچه را به جای موكل خود دریافت می كند به او رد و انتقال نماید ، در صورتیكه چنانچه جهت انجام امری دو یا چند وكیل معین شده باشد ، هیچ یک این اجازه را نخواهد داشت بدون دیگری و یا دیگران در امری دخالت کند و مادامی که وكیل وكالت در توكیل را نداشته باشد نمی تواند انجام امری را به دیگری واگذار نماید .
وکالت دو نوع می باشد :
۱- مطلق
۲- مقید

تماس ومشاوره با بهترین موسسه حقوقی تهران

وکالت مطلق :
۱- هدف از وکالت مطلق بدین معنی می باشد که شخصی را برای تمامی امور وکیل نماید و این وکالت مشمول امور اداری و مالی موکل نیز می شود ، یا همچنین پرداخت هزینه خانواده و… بنابراین ، در این قسم اعمال وکیل نیاز به اجازه موکل ندارد چرا که موکل این اجازه را با منعقد نمودن عقد وکالت به وکیل اعطا نموده و وکیل زمانی می بایست جبران خسارت نماید که خارج از محدوده اختیارات عمل نموده و خلاف تعهدات خود عمل نماید .
۲- وکالت مقید نیز بدین شرح می باشد که مورد وکالت مشخص و معین است و وکیل می بایست صرفا آن موضوعی که موکل تعیین می نماید و قصد اقدام در خصوص آن را دارد بر عهده بگیرد و وکیل باید فقط در همان مورد معین ، عمل نماید ، همچون خرید خانه یا فروش ماشین که صرفا در این مورد باید اقدامات لازم را انجام دهد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید