وکیل چک برگشتی

وکیل چک برگشتی

 

امروزه به دلیل کسب و کاری که اشخاص دارند ، چک یکی از ابزار کار آنها می باشد و افراد می بایست چک را به طرف مقابل خود که کالا را دریافت نموده اند یا حتی بدهکار می باشند ، بدهند و صادر کننده چک از زمانی که چک را صادر کرده است دارای مسئولیت می باشد و در مقابل شخصی که چک در وجه او می باشد متعهد است تا مبلغ چک را در زمان سررسید پرداخت نماید و چنانچه پرداختی صورت نگیرد دارنده چک این حق را دارد که چک را برگشت زده و از طریق قانونی پیگیری نماید در صورت هر گونه ابهام میتواند از وکیل چک برگشتی مشاوره بگیرید .

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل چک برگشتی ، بهترین وکیل تهران،وکیل پایه یک دادگستری،وکیل حقوقی و … با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

09121011092

02177728932-02177886437

امروزه چک یکی از اسناد تجاری پر کاربرد تلقی می شود که مورد استفاده روزمره بسیاری از مردم قرار گرفته است و در معاملات بسیار قابل توجه قرار گرفته است . به همین دلیل است که قانونگذار برای تضمین امنیت مردم در استفاده از اسناد تجاری مانند چک مقرراتی را تعیین نموده و افراد در صورت تخلف مطابق قانون محکوم خواهند شد ؛ به همین دلیل است که عدم آگاهی نسبت به مسائل مربوط به چک ، می تواند سبب بوجود آمدن مشکلاتی در این زمینه  گردد و اشخاص می بایست تمامی دقت خود را در صدور چک به کار بگیرند .

یکی دیگر از مسائل مهم که در خصوص پرداخت چک به میان می آید و مطرح می گردد آن است که گاهی اوقات وجه چک پرداخت نمی شود یعنی در واقع ، چک به صورت بلامحل صادر شده و پرداختی به دارنده چک صورت نمی گیرد . این نوع از چک ها که در بانک به دلیل عدم وجود موجودی مبلغ چک ، برگشت می خورد ، در اصطلاح چک برگشتی نامیده می شود . امروزه به دلیل اهمیت چک در معاملات ، در قانون نیز توجه خاصی به آن توسط قانون گذارصورت گرفته است .

در این مقاله درباره چک برگشتی و اهمیت مشورت با وکیل متخصص چک برگشتی صحبت خواهیم کرد .

چک :

چک سندی می باشد برای انجام مبادلات مالی و به عنوان بهترین ابزار برای پرداخت وجه مورد استفاده افراد زیادی قرار می گیرد و انواع مختلفی دارد مانند چک رمز دار ،‌چک تضمینی ،‌چک عادی و …

در چک سه رکن وجود دارد ؛ صادر کننده چک ،‌ دارنده چک ، محال علیه یا بانک .

چک یکی از انواع اسناد تجاری می باشد که فرم چاپی مخصوصی دارد و در واقع به عنوان جایگزین وجه نقد می باشد و شخص صادر کننده چک زمانی باید چک صادر کند که به همان مبلغ مندرج در چک در حساب خود پول داشته باشد .

با توجه به قانون ،چک نوشته ای می باشد که صادر کننده آن به بانک ( محلی که پول در آن قرار دارد )‌ دستور می دهد تمام پول یا بخشی از پولی که نزد بانک می باشد را به دارنده چک بدهد البته باید در نوشتن چک بسیار دقت کرد و تاریخ ،‌مبلغ و اطلاعات دارنده چک به درستی نوشته شود و هیچگونه قلم خوردگی ای وجود نداشته باشد واگرخط خوردگی ای به وجود آمد صادر کننده چک باید آن را در پشت چک به طور صحیح  بنویسد و با امضا تایید نماید . چک حتما باید توسط صادر کننده آن امضا شود زیرا بانک برای پرداخت وجه به دارنده چک ابتدا امضا صاحب حساب و امضا چک را مطابقت می دهد .

وکیل چک برگشتی

وکیل چک برگشتی

انواع چک :

چک عادی : این نوع چک توسط صادر کننده چک در وجه هر شخصی صادر می شود و اعتبار آن با توجه به اعتبار صاحب حساب می باشد .

چک تایید شده : این چک از اعتبار بالاتری نسبت به چک عادی برخوردار می باشد در واقع بانک وجود مبلغ چک را در حساب صادر کننده آن تایید می کند و آن مبلغ را از حساب صادر کننده جدا می نماید و فقط به دارنده چک می پردازد .

چک تضمین شده یا بانکی : این چک به درخواست مشتری در وجه خود بانک صادر کننده یا دیگر شعب همان  بانک می باشد و ضمانت پرداخت وجه از سوی بانک وجود دارد .

چک رمز دار یا بین بانکی  : این نوع چک به درخواست صادر کننده چک توسط بانک صادرکننده در وجه بانک های دیگر در سراسر کشور صادر می شود و دارای رمز      می باشد و باعث انتقال پول از حساب صادر کننده چک به بانک دیگری می شود .

چک مدت دار : چکی می باشد که تاریخ صدور و سررسید آن متفاوت می باشد .

ارکان چک :

1-صادر کننده چک : صادر کننده چک همان صاحب حساب می باشد که فرم مخصوص چک را تکمیل و امضا می کند .

2-دارنده چک : کسی می باشد که چک در وجه او صادر شده باشد چک یا در وجه شخص معینی صادر می شود یا در وجه حامل . کسی که چک برای او پشت نویسی شده است نیز دارنده چک می باشد درواقع زمانی که چک به واسطه پشت نویسی به دیگری منتقل       می شود دارنده چک تغییر می کند .

3-محال علیه یا بانک : در اسناد تجاری محل به معنای پول می باشد و چک بی محل یعنی چکی که پول که در حساب آن وجود ندارد. محل چک بانک می باشد یعنی جایی که وجه چک در آن نگهداری می شود .

وکیل چک برگشتی

وکیل چک برگشتی :

چک برگشتی یا چک بی محل به چکی گفته می شود که در اصطلاح پاس نشود و شخص صادر کننده چک در حساب خود به مبلغ وجه چک پول نداشته باشد و دارنده چک نتواند وجه چک را دریافت کند .

در خصوص چک های برگشتی دارنده چک می تواند به دو صورت حقوقی و کیفری در مراجع قضایی صالح اقدام به طرح دعوا علیه صادر کننده چک نماید  .

دارنده چک می تواند در قالب یک دادخواست حقوقی مطالبه وجه چک را خواسته خود قرار دهد و همچنین دادخواست تامین خواسته بدهد به این معنا که تقاضای توقیف اموال و دارایی شخص صادر کننده چک را بدهد .

موارد طرح دعوای حقوقی در خصوص وجه چک :

  • زمانی که ثابت شود چک بابت ضمانت صادر شده باشد .
  • زمانی که چک وعده دار باشد .
  • زمانی که چک سفید امضا صادر شده باشد .
  • زمانی که چک بدون تاریخ صادر شده باشد .
  • زمانی که وصول چک منوط به تحقق شرطی باشد .
  • زمانی که دارنده چک تا شش ماه پس از تاریخ چک برای دریافت مبلغ چک به بانک مراجعه نکرده باشد یا تا شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت شکایتی نکرده باشد .

به طور کلی زمانی که می خواهیم وجه چک را به واسطه طرح دعوا در مراجع قضایی وصول کنیم می توانیم دادخواست حقوقی بدهیم و موارد بالا مواردی هستند که فقط به صورت حقوقی می توان در خصوص مطالبه وجه چک اقدام کرد و جنبه کیفری چک ساقط شده است .

در واقع هر چکی که جنبه کیفری دارد می تواند به صورت حقوقی نیز در خصوص آن اقدام کرد اما هر چکی که به صورت حقوقی در مورد آن اقدام شده نمی توان به صورت کیفری نیز در مورد آن اقدام کرد و باید شرایط آن سنجیده شود .

دارنده چک یا کسی که چک به نفع او پشت نویسی شده است به منظور مطالبه وجه چک می تواند دادخواست علیه صادر کننده چک تنظیم نماید و پس از بررسی های لازم توسط دادگاه ،‌جلسه رسیدگی تعیین می شود .

*کسی که چک به نفع او پشت نویسی شده است هم می تواند علیه صادر کننده چک اقدام نماید هم علیه کسی که چک را به نفع او پشت نویسی نموده است .

موارد طرح دعوای کیفری در خصوص چک :

یکی از روش های شکایت از کسی که چک بلامحل صادر می کند شکایت در دادسرا توسط ذی نفعان ( دارنده چک و کسی که چک به نفع او پشت نویسی شده است ) می باشد

که به آن شکایت کیفری می گویند اما زمانی می توان شکایت کیفری در خصوص چک مطرح کرد که در اصطلاح چک جنبه کیفری داشته باشد ؛ در موارد ذیل چک دارای جنبه کیفری بوده و می توان در دادسرا در خصوص آن شکایت مطرح نمود :

  • چکی که تاریخ داشته باشد و بدون تاریخ نباشد .
  • چکی که سفید امضا نباشد و توسط صادر کننده آن تکمیل شده باشد .
  • چکی که وصول آن منوط به تحقق شرطی نباشد .
  • چکی که برای تضمین صادر نشده باشد .
  • چکی که تا شش ماه از تاریخ صدور آن گواهی عدم پرداخت آن صادر شده باشد و تا شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت شکایت شده باشد .

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل چک برگشتی ، بهترین وکیل تهران،وکیل پایه یک دادگستری،وکیل حقوقی و … با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

09121011092

02177728932-02177886437

مراجع صالح برای رسیدگی به دادخواست مطالبه وجه چک :

در خصوص چک هایی که تا مبلغ بیست میلیون تومان می باشد شوراهای حل اختلاف   صالح به رسیدگی می باشند و در خصوص چک هایی که بیش از بیست میلیون تومان    می باشند دادگاه محل اقامت خوانده ،‌محل صدور چک و محل بانکی که در آن گواهی عدم پرداخت صادر شده  صالح به رسیدگی می باشند این دو مرجع برای طرح دعوای حقوقی می باشند و برای طرح دعوای کیفری دادسرا صالح برای رسیدگی می باشد .

وکیل چک برگشتی :

متاسفانه امروزه تعداد افرادی که چک بلامحل صادر می کنند بسیار زیاد شده است و برای اینکه دارندگان چک متضرر نشوند مجبور به طرح دعوا در مراجع قضایی صالح می باشند بنابراین بهترین راهکار مراجعه به یک وکیل متخصص و دریافت مشاوره از او می باشد یک وکیل تمامی جوانب را مورد بررسی قرار می دهد و می داند در خصوص چک موجود چه کسی باید طرح دعوا نماید و چک ،‌جنبه کیفری دارد یا خیر و از چه طریقی باید اقدام شود .

موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا درخدمت رسانی حقوقی به مراجعین بسیار تبحر داشته و بهترین وکلا را به شما معرفی می نماید .

بیشتر بخوانید:مشاوره حقوقی وکیل اعاده دادرسی حقوقیوکیل داوری

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل چک برگشتی ،  بهترین وکیل تهران،وکیل پایه یک دادگستری،وکیل حقوقی و … با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

09121011092

02177728932-02177886437

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید