وکیل نفقه فرزند

وکیل نفقه فرزند

مقدمه :

جامعه کنونی با مشکلات حقوقی بسیاری روبرو می باشد اختلافات باعث ایجاد این مشکلات می گردند .خانواده به عنوان یکی از مهم ترین بنیان های جامعه بستر بروز بسیاری از اختلافات و  مشکلات حقوقی می باشد در همه ی روابط به ویژه روابط خانوادگی حقوق و تکالیفی و جود دارد که در صورت بروز اختلاف بیشتر نمایان خواهند شد به طور مثال هنگامی که زوجین دچار اختلاف می شوند حقوق و تکالیف آن ها نسبت به یکدیگر و حتی فرزند یا فرزندانشان  نمود پیدا می کند

به طور مثال در صورتیکه زوجین فرزند داشته باشند بحث حضانت و نفقه فرزندان به عنوان حقوق و تکالیفی که والدین دارند  مطرح می شوند چرا که فرزندان هم به سرپرست احتیاج دارند هم به مالی (نفقه) که با آن بتوانند امرار معاش نمایند. دلیل احساس نیاز فرزندان به سرپرست و نفقه این می باشد که  آن ها قشر بی پناه جامعه هستند

که برای رشد و بالندگی به پناهگاه و حمایت نیاز دارند و چه پناهگاهی امن تر از پدر و مادر .

وکیل نفقه فرزند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل نفقه فرزند،وکیل طلاق،وکیل دریافت مهریه با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

نفقه فرزند :

وکیل نفقه فرزند;نفقه امور مالی می باشد که زوجین هنگام جدایی یا طلاق می بایست نفقه فرزند مشترک خود را تعیین نمایند.

در پرداخت نفقه فرزند مشترک می بایست به این نکته مهم توجه کرد که اطفال نیازمند حمایت عاطفی و مالی توأمان می باشند تا رفاه از نظر مادی و روانی حاصل گردد زیرا نبودن رفاه مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد که در آینده طفل بیشتر نمود خواهد کرد

و همچنین باعث می شود چرخه ناسالمی به وجود آید که جامعه را به خطر می اندازد .

در مورد زوجینی که تصمیم به جدایی دارند حضانت فرزند یا فرزندان به دو صورت توافقی یا طبق قانون تعیین می گردد در واقع اگر والدین در مورد این قضیه توافقی نداشته باشند طبق قانون ، حضانت فرزندان مشترک تا هفت سالگی بر عهده مادر می باشد

چه پسر و چه دختر ،و پدر مکلف به پرداخت هزینه های فرزند مشترک (نفقه ) می باشد و بعد از سن هفت سالگی حضانت فرزند دختر تا نه سالگی و فرزند پسر تا پانزده سالگی با پدر می باشد که در این بازه زمانی پدر موظف به پرداخت هزینه های فرزند یا فرزندان خود می باشد بعد از سن نه سالگی و پانزده سالگی فرزندان خودشان تصمیم می گیرند که با چه کسی زندگی کنند اما تکلیف نفقه بعد از تصمیم گیری فرزندان چه می شود ؟

بدیهی است اگر فرزندان ،زندگی با پدر خود را انتخاب کنند پدر نفقه ی آن ها را پرداخت خواهد کرد چرا که این وظیفه بر عهده ی پدر می باشد و زمانی که فرزندان با پدر زندگی می کنند پدر به این وظیفه با رغبت عمل خواهد کرد .

اما درباره ی فرزندان که تصمیم می گیرند با مادر خود زندگی کنند ،پرداخت نفقه همچنان بر عهده ی پدر می باشد اما گاها پدران به این وظیفه خود عمل نمی کنند که در اینجا اگر فرزند به سن قانونی رسیده باشد خودش و اگر به این سن نرسیده باشد مادر به قیمومیت او دادخواست نفقه تنظیم می نماید نکته حائز اهمیت این می باشد که نفقه فرزندان پسر فقط تا هجده سالگی بر عهده ی پدر می باشد و بعد از این سن پدر دیگر وظیفه ای به پرداخت نفقه ندارد اما نفقه فرزندان دختر زمانی که ازدواج نکرده اند با پدر می باشد و بعد از ازدواج این وظیفه از عهده پدر ساقط می گردد.  

نکته حائز اهمیت دیگر :

چنانچه فرزند پسر بعد از ۱۸ سالگی قصد ادامه تحصیل داشته باشد مخارج هزینه تحصیل وی بر عهده پدر می باشد و چنانچه پدر نفقه فرزند را ندهد مطابق قانون تا حداکثر شش ماه حبس  برای پدر تعیین می شود.

اگر بعد از جدایی و طلاق ،توافقی مبنی بر پرداخت نفقه توسط زوجین انجام نشود مطابق قانون پدر باید بعد از طلاق نیز نفقه فرزندان مشترک خود را بپردازد حتی اگر مادر قبول کند که فرزندان را نگهداری کند.

چنانچه توافق صورت بگیرد مطابق توافق انجام شده نفقه پرداخت خواهد شد و اگر توافقی صورت نگیرد در این صورت می بایست به شورای حل اختلاف مراجعه شود و توسط کارشناس دادگستری موضوع کاملاً بررسی می گردد و میزان نفقه مشخص می گردد.

مطابق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی :

پرداخت نفقه فرزند مشترک پس از فوت پدر برعهده جد پدری می باشد و اگر جد پدری فوت کرده باشد یا توانایی پرداخت نداشته باشد مادر موظف به پرداخت نفقه خواهد بود و بعد از فوت مادر این وظیفه به اجداد مادری محول خواهد شد که با در نظر گرفتن ترتیب و اولویت بین آن ها برای پرداخت نفقه تعیین تکلیف خواهد شد.

موارد دیگری در جامعه امروزی وجود دارد که بیان می کنند چنانچه مادر مسئول مراقبت و سرپرستی فرزندان خود باشد و خود نیز مشغول کار و شغلی باشد به عبارتی چنانچه منبع درآمدی داشته باشد فرزندان مستحق دریافت نفقه نخواهند بود که به عبارتی این باور نادرست می باشد و می بایست نفقه فرزندان که حضانت آنها با مادر است توسط پدر پرداخت شود .

مطابق ماده ۶ قانون حمایت از خانواده هر شخصی که مسئول نگهداری فرزندان باشد اعم  از مادر و یا سرپرستی که مسئول می باشد می تواند برای مطالبه نفقه فرزند علیه پدر دادخواست نفقه تنظیم نماید و شکایت کند .

مطابق مواد ۱۱۹۰ قانون مدنی و ۶۴۲ تعزیرات قانون مجازات اسلامی پرداخت نفقه هزینه و مخارج فرزند بر پدر واجب می باشد و در صورتی که پدر از پرداخت مخارج امتناع ورزد با او برخورد قانونی صورت می گیرد و چنانچه فرد ذی نفع شکایت تنظیم کند دادگاه پدر را به سه ماه و یک روز تا پنج ماه  حبس محکوم خواهد کرد .

در کل مبلغ مشخصی ، برای نفقه فرزندان اعم از پسر و دختر تعیین نشده است و این نفقه با توجه به توانایی مالی پدر تعیین خواهد شد و مطابق قانون پدر ملزم به پرداخت می باشد این مخارج مذکور می تواند شامل : هزینه های درمانی ، پوشاک ،مسکن و … باشد و در خصوص فرزند دختر قانون هیچ الزامی برای تهیه جهیزیه دختر توسط پدر قرار نداده است.

در خصوص پرونده های مانند نفقه و تنظیم لایحه دادخواست و شکایت های مربوطه می بایست از یک مشاور متخصص یا وکیل پایه یک دادگستری مشاوره های لازم را اخذ نمود تا افراد بتوانند حق خود را نسبت به این موضوع دریافت کنند و نفقه از موضوعاتی می باشد که پدر موظف به پرداخت آن خواهد بود.

موارد مذکور اطلاعات حقوقی ای هستند که هر شخصی به آن ها واقف نمی باشد اما وکلا و مشاوران حقوقی به علت گذراندن سال های تحصیلی سنگین و آزمون های سخت به درجه ای رسیده اند که به این موارد تسلط بسیاری پیدا کرده اند و علاوه بر دانایی و تسلط ، تجربه بالایی دارند که چاره ساز می باشد و درصد موفقیت در طرح دعوا را بالا می برد .

وکیل پایه یک دادگستری با توجه به وضعیت فرزند و شخصی که مسئول نگهداری او می باشد دادخواست تنظیم می نماید و لایحه و دفاعیات لازم را انجام خواهد داد.

وکیل یا مشاور موظف به راهنمایی های درست و کاربردی می باشد.

چنانچه دادخواست نفقه تنظیم شد و به دادگاه ارجاع شد و دادگاه نیز حکمی را در خصوص میزان و مبلغ نفقه صادر کرد می‌توان در صورت تغییر شرایط که ممکن است برای آن شخص رخ دهد تقاضای تعدیل از دادگاه درخواست کرد و مجدد در این خصوص توسط دادگاه و کارشناس رسیدگی صورت خواهد گرفت  تا میزان و مبلغ نفقه با توجه به شرایط تغییر داده شود.

نفقه فرزند نامشروع :

در قانون فرزند نامشروع حق نفقه نخواهد داشت زیرا این امکان وجود دارد که منتسب به پدر نباشد و یا بدون رعایت نکات شرعی و قانونی فرزند متولد شود. نفقه نیز زمانی پرداخت می‌شود که اثبات نسب صورت گرفته باشد .

نفقه فرزند خوانده :

چنانچه طفلی به عنوان فرزند خوانده در خانواده قرار گیرد پدر و مادر می بایست طبق فرزندان دیگر با او برخورد نمایند و حقوق و تکالیف که بر عهده ی والدین می باشد یکسان است و به  فرزند خوانده نیز نفقه تعلق می گیرد.

مطالبه نفقه توسط وکیل پایه یک دادگستری دارای مزایایی می باشد  وکیل قطعاً می‌تواند با توجه به علم و تجربیات خود و دفاعیات درست و مدارک موجود ،نفقه حداکثری را برای فرزندان مشترک از طریق دادگاه دریافت نماید.

وکیل نفقه فرزند:

در خصوص پیگیری‌های پرونده های نفقه فرزند می بایست به وکیل مراجعه کنید و سپس وکالتنامه مربوطه را جهت انجام امور قانونی توسط وکیل منعقد نمایید و می‌توانید در این خصوص به موسسات حقوقی که با وکلای متخصص همکاری دارند  نیز مراجعه نمایید که دارای وکلای متخصص و مشاوران مجرب می باشند.

 امروزه موسسات زیادی در خصوص پرونده های مختلف از جمله : پرونده های خانوادگی ،ملکی، پرونده های کیفری و … فعالیت دارند .از جمله موسسه حقوقی تهران که با سابقه ای درخشان در همه زمینه ها و در تمامی پرونده ها دارای تجربه بالا و موفقیت‌های زیادی می باشد ، موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا است که دارای کادر فوق حرفه ای می باشد که ابتدا مشاوره های لازم را به مراجعین خود می دهند و در صورت نیاز به حضور وکیل ،عقد وکالت منعقد می نمایند و تمامی امور را پیگیری می نمایند و به موکل گزارش می دهند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید