مشاوره حقوقی طلاق

مشاوره حقوقی طلاق

طلاق :

مشاوره حقوقی طلاق;طلاق به معنای جدایی می باشد و از پراهمیت ترین مبحث های حقوق خانواده است که در جامعه کنونی بسیار رخ  می دهد.

طلاق به اشکال مختلف اتفاق می افتد: به درخواست زوج،به درخواست زوجه ، با توافق طرفین و با وکالت در طلاق که زوج به زوجه می دهد .

هر کدام از موارد فوق دارای شرایطی می باشند که باید رعایت شوند تا از ضرر احتمالی جلوگیری شود که چند نکته از هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم :

 طلاق به درخواست زوج : هرچند در قانون ، طلاق با مرد می باشد اما باید توجه داشت این نوع طلاق بدون دلایل موجه شرایط متفاوتی خواهد داشت به طور مثال هرگاه مردی بخواهد همسر خود را طلاق بدهد اما دلایل موجهی نداشته باشد موضوع تنصیف دارایی مطرح می گردد؛یکی از شروط مندرج در قباله های ازدواج شرط تنصیف دارایی می باشد که در صورتی که زوج امضا کرده باشد لازم الاجرا می باشد و به این معنا می باشد که مرد متعهد می گردد تا نصف دارایی خود را به همسر خود دهد و به تملک او در آورد اما در صورتی این شرط اجرایی می شود که :

1-حتما طلاق واقع شده باشد .

2-طلاق فقط به درخواست زوج باشد و زوجه خواهان طلاق نباشد .

3-زوجه هیچ گونه سوء رفتاری نداشته باشد و ناشزه نیز نباشد .

4-تا نصف دارایی زوج (از کمترین میزان تا نصف ) از زمان انعقاد عقد ملاک می باشد نه دارایی های قبل از آن .

5-دارایی ها در زمان وقوع طلاق وجود داشته باشند.

مشاوره حقوقی طلاق

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره حقوقی طلاق،وکیل طلاق،وکیل طلاق توافقی و … با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

طلاق به درخواست زوجه :در این نوع طلاق با توجه به اینکه قانون حق طلاق را به مرد داده است این درخواست به سادگی امکان پذیر نخواهد بود و باید زوجه به هر طریقی رضایت زوج را به دست بیاورد حال با بخشش حقوق مالی خود یا هر روش دیگری در غیر اینصورت باید عسر و حرج خود را ثابت نماید .

طلاق توافقی : همانطور که از نام این نوع طلاق مشخص می باشد با توافق طرفین رخ می دهد و زوجین در همه موارد مربوطه باید توافق نمایند .

طلاق با وکالت در طلاق : این نوع طلاق مخصوص خانم هایی می باشد که از همسرانشان وکالت در طلاق دارند و از محاسن این وکالت این می باشد که مراحل پیچیده قانونی برای زوجه میسرتر می باشد این وکالت در طلاق معمولا با بذل مهریه همراه می باشد اما همیشه اینگونه نمی باشد .

‎طلاق مباحث فرعی بسیاری دارد:

‎به عنوان مثال مهریه،حضانت فرزندان و…. از  مسائل مهمی هستند که درزمان جدایی باید در مورد آن ها تصمیم گیری شود.

‎دلیل اهمیت مشاوره ی حقوقی طلاق:

‎مشاوره حقوقی طلاق;به دلیل اهمیت بنیان خانواده، قانونگذار قواعد بسیار دقیقی در حوزه حقوق خانواده وضع کرده است.

 در زمان جدایی و طلاق ،مشورت با فرد و مشاور حقوقی  دانا و آگاه بسیار حیاتی می باشد.

‎مشاور به شما در تنظیم درخواست طلاق کمک می کند و در بقیه امور مانند حق ولایت و حضانت  فرزند،شرایط توافق زوجین،حقوق مالی زوجه مانند مهریه ،نفقه ،اجرت المثل و مدارک مورد نیاز برای این امور شما را هدایت می کند و مشاوره های لازم را به شما می دهد .

‎وظیفه ی مشاور حقوقی طلاق:

‎طلاق به سه صورت توافقی،رجعی و یا بائن اتفاق می افتد . هر کدام از این ها شرایط و   احکام خاص خودشان را دارند.

‎پس وجود یک مشاور قوی در کنار شما به تسریع روند طلاق و دستیابی به حقوقتان در این زمینه کمک می کند.

‎وظیفه ی یک مشاور حقوقی خانواده و طلاق ، جمع آوری اطلاعات، تنظیم دادخواست،مدرک ها و ادله، راهنمایی دقیق و درست به افراد است.

بیشتر بخوانید:وکیل سرپرستی وکیل دریافت مهریه

‎انواع طلاق در قانون مدنی ایران:

‎ طلاق در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در مواد ۱۱۴۳ تا ۱۱۴۸مورد برسی قرار گرفته است و  بر دو قسم رجعی و بائن می باشد :

طلاق رجعی:

‎در طلاق رجعي زوج مي ‌تواند در ايام عده رجوع کند و با زوجه به زندگی خود ادامه دهد و احتیاجی به عقد نکاح دیگری نيست و این رجوع با اراده ی مرد می باشد و به خواست زن ارتباطی ندارد .

طلاق بائن :

طلاق بائن بر خلاف طلاق رجعی می باشد که در این نوع طلاق زوج حق رجوع ندارد و نمی تواند بدون عقد نکاح مجدد با همسر خود زندگی کند .طلاق های ذیل بائن می باشند :

1-طلاقی که قبل از نزدیکی زوجین واقع شود .

2-طلاق خانم های یائسه .

3-طلاقی که زوجه به خاطر اکراهی که از زوج دارد مالی به زوج می دهد تا بتواند طلاق بگیرد و این مال می تواند معادل مبلغ مهریه یا کمتر یا بیشتر باشد . به این مال فدیه می گویند .و به این نوع طلاق خلع می گویند. طلاق خلع در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی تعریف شده است .

4-طلاقی که زوجین نسبت به هم اکراه دارند و زوجه باید مالی معادل مهریه یا کمتر از آن به زوج بدهد به دلیل اینکه کراهت میان زن و مرد دو طرفه است  این مال نباید بیشتر از مهریه باشد . این نوع طلاق مبارات نامیده می شود . در ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی این نوع طلاق تعریف شده است .

به بیان ساده تر این طلاق نوعی طلاق توافقی است.

در دو نوع طلاق فوق (خلع و مبارات ) اگر زوجه از فدیه (بذل) خود منصرف شود مرد حق رجوع پیدا می کند . در واقع زوجه نمی تواند تا پایان عده از بذل خود منصرف شود .

5-طلاق سوم : زوجینی که سه بار متوالی از یکدیگر جدا شده اند و مجدد ازدواج کرده اند چه با رجوع در طلاق های قبلی چه با نکاح جدید .

6-طلاقی که توسط حاکم شرع اجرا شده باشد مانند طلاق زوجه ای که به دلیل عسر و حرج حاکم شرع صیغه ی طلاق را جاری می نماید.

اجرای طلاق بائن احکام خاصی دارد که به شرح ذیل می باشد :

1-طرفین باید بالغ ،رشید و دارای اهلیت لازم باشند .

2-در حین اجرای صیغه ی طلاق زوجه نباید در عادت ماهیانه باشد .

3-باید نوع طلاق مشخص باشد تا اگر بذلی لازم است از سوی زوجه انجام گیرد .

نکته مهم در خصوص طلاق رعایت مدت عده می باشد البته باید توجه داشت طلاق زن یائسه و زن باکره عده ندارد .

‎عسر و حرج زن :

‎طبق مواد قانونی در صورتی که زوجه دچار عسر و حرج شود می تواند طلاق بگیرد.

‎در صورتی که عسر و حرج مذکور در محکمه اثبات شود، دادگاه می ‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی‌ که اجبار میسر نباشد حاکم شرع صیغه طلاق را جاری می نماید.عسر و حرج مطرح شده در قانون شامل شرایطی است که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل می نماید.

‎ از مواردی که بانوان یک جامعه سعی می کنند تا از آن برای طلاق استفاده کنند همین مفهوم عسر و حرج می باشد.

‎ضمن اینکه زن می تواند برخی از موارد مانند  بیماری صعب‌العلاج زوج،اعتیاد، عدم پرداخت نفقه و  یا ترک طولانی زندگی مشترک را تحت عنوان عسر و حرج مطرح نماید؛ اما دردسری که با آن مواجه هستیم آن است که تعریف این مفهوم در اختیار قاضی قرار گرفته است و در بسیاری از موارد رویه‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد و قاضی عسر و حرج زوجه را تایید یا تکذیب می نماید .

فواید مشاوره با وکیل طلاق:

وکیل طلاق، به کسی می گویند که از طرف اشخاص دیگری اعم از حقوقی و یا حقیقی، به منظور عقد وکالت برای به انجام رساندن کاری مأمور شود.

وکیل به مراجع خود مشاوره حقوقی می دهد تا مسیر درست را انتخاب نماید و در خیلی از موارد به عنوان نماینده آن ها عمل می کند.

ممکن است برای هر خانواده ای طلاق اتفاق بیفتد و در زندگی با مشکلاتی رو به رو شوند که در یکسری موارد،حل این مشکل نیازمند مشاور حقوقی طلاق و یا وکیل طلاق است،

. اگر چنین حسی پیدا  کردید توجه داشته باشید که انتخاب یک وکیل طلاق حرفه ای، خوب  و منصف در حل مشکلات و سرنوشت زندگی زناشویی شما تاثیر گذاری بالایی خواهد داشت.

وکلا بهترین مشاوره در این امور می باشند چرا که دانش لازم را در این خصوص و قوانین مربوط به آن دارند و می توانند بهترین راهکارها را در سریع ترین زمان ارائه دهند.  

‎موسسه حقوقی مجد دارای وکلای مجرب با سابقه های درخشان می باشد و از آنجایی که یک موسسه از جهت داشتن وکلای متعدد دایره انتخاب مراجعه کننده را گسترش می دهد مراجعه به موسسه بسیار کمک کننده می باشد .

افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف اعم از روابط عمومی پایین ، عدم آگاهی ،عدم اعتماد به نفس ،داشتن حیا یا مشکلات روحی ای که در خلال این ماجرا برایشان پیش می آید نمی توانند از حقوق خود دفاع نمایند بنابراین حضور یک وکیل به عنوان شخصی آگاه که با قدرت بتواند امور را به دست بگیرد ضروری می باشد .

‎هنگامی که طرفین وکیل طلاق داشته باشند نیازی به حضور در مراحل دادرسی دادگاه نیست همه می دانیم که حضور در دادگاه و جلسات این چنینی چقدر می تواند تنش زا باشد و حضور وکیل به جای خود ما تنش ها و دغدغه های ما را کاهش می دهد .

‎برخی از اشخاصی که می خواهند اقدام به جدایی کنند به مراجع قضایی نرفته اند و با مراحل آن هم آشنایی ندارند و نمی دانند از کجا و به چه شکل باید شروع کنند پس بهتر است برای پیشبرد امور از وکیل طلاق کمک بگیرند .

‎ممکن است  دو طرف دعوا به خاطر شغل و منصب خود علاقه ای به حضور در مراجع قضایی نداشته باشند پس در این صورت با کمک وکیل طلاق اقدام به جدایی را دنبال می نمایند.  

‎مشاوره حقوقی طلاق :

مشاوره حقوقی طلاق;مسائل و مشکلات حقوقی در جامعه افزایش پیدا کرده است و رویارویی با این مسائل به تنهایی مشکلات را بیشتر می کند بنابراین مشورت با اشخاص با تجربه و آگاه حلال مشکل می باشد و در خصوص امور حقوقی چه کسی بهتر از یک وکیل پایه یک دادگستری که دانش لازم در این موارد را دارد گاها اشخاص این تصور را دارند که داشتن وکیل و مشاوره حقوقی هزینه بالایی دارد به همین جهت از مشورت صرف نظر می نمایند در این جا باید به این نکته توجه داشت که نداشتن وکیل در بسیاری از موارد بسیار هزینه بر تر از داشتن وکیل خواهد بود چرا که مراحل ابتدایی تنظیم یک دادخواست یا حضور در جلسات اولیه رسیدگی بسیار حائز اهمیت هستند و در رأی نهایی بسیار تأثیر گذار هستند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید