وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری

وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری وکیلی است که با استناد به  قانون در خصوص مشکلات ایجاد شده برای شهروندان و اعتراضات آنها نسبت به دولت فعالیت حقوقی و قانونی انجام می دهد و به درخواست شخص مراجعه کننده ، به عنوان وکیل و مدافع آنها وارد پرونده خواهند شد و تمامی مراحل قانونی را به صورت حرفه ای انجام خواهند داد البته وکلا در خصوص منتج شدن پرونده به رای مطلوب و به نفع موکل خود ، هیچ تضمینی را به آنها ارائه نخواهند داد چرا که تعهد وکیل به وسیله است نه نتیجه .

 

lawyer

تماس ومشاوره با بهترین وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری در  موسسه حقوقی مجد

02177728932-02177886437

بر اساس قانون اساسی ، مرجع صالح جهت رسیدگی به اعتراضات شهروندان از دولت دیوان عدالت اداری خواهد بود که زیر مجموعه قوه قضاییه به وجود آمده است همچنین بر اساس ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ، صلاحيت و حدود اختيارات این دیوان نیز به صورت کامل و دقیق تعیین گردیده است .

برخی از وظایف دیوان عدالت اداری که براساس قانون به این دیوان محول شده است ، به شرح ذیل می باشد :

1- رسیدگی به اعتراضات از تصمیمات و اقدامات دولت و ماموران دولتی

2- رسیدگی به اعتراضات از آرا مراجع شبه قضایی

3- رسیدگی به شکایات استخدامی علیه دولت

مشاوره با بهترین وکیل تهران

رسیدگی به اعتراضات در خصوص تصمیمات و اقدامات دولت و ماموران دولتی :

با استناد به ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ، رسیدگی به شکایات ، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی ( که در واقع منظور شهروندان می باشد ) و اشخاص حقوقی ( اشخاص حقوقی حقوق خصوصی همچون شرکت خصوصی ) از اقدامات واحدهای دولتی همچون وزارتخانه ها و سازمان ها و شرکت های دولتی و شهرداری و سازمان تأمین اجتماعی و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها جز وظایف دیوان عدالت داری محسوب خواهد شد . بنابراین اینگونه می توان بیان کرد که  تصميمات و اقدامات کارمندان ( یا ماموران) واحد و نهاد های مذکوردر امور راجع به وظايف آنها ، در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد .

رسیدگی به اعتراضاتی در خصوص آرا مراجع شبه قضایی :

در اینجا می بایست در خصوص مراجع شبه قضایی توضیحاتی بیان گردد که بدین شرح می باشد : مراجعی که زیر مجموعه قوه مجریه تشکیل شده باشند و در مواردی حکم صادر می نمایند مراجع شبه قضایی  تلقی می گردد .

مادامی که این مراجع و هیات ها رأیی را صادر نمایند و در نتیجه اشخاص نسبت به آن رای صادره اعتراضی نمایند ، این امکان وجود خواهد داشت که به دیوان عدالت اداری اعتراض اشخاص ارجاع داده شود . به همین جهت مطابق ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ، رسيدگي به اعتراضات و شكايات از آرا و تصميمات قطعي مراجع شبه قضایی همچون هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری ، كميسيون‌ مالياتی ، هيأت حل اختلاف كارگر و كارفرما ، از جمله وظایف دیوان عدالت اداری محسوب می گردد . در نتیجه فرصت و زمان  اعتراض به آرا مراجع شبه قضایی برای اشخاصی که ساکن ایران می باشند ، سه ماه از تاریخ ابلاغ رای خواهد بود و اشخاص این فرصت را دارند تا به رای صادره اعتراض نمایند. چرا که در برخی موارد ممکن است رای به ضرر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی صادر گردد که اشخاص با داشتن فرصت و مدت زمان اعتراض به رای ، می توانند مخالفت خود را به رای صادره نشان دهند .

نکته قابل توجه اینکه پرونده های که به دیوان عدالت اداری ارجاع می گردد پرونده هایی بسیار فنی و حائز اهمیت می باشد چرا که حکم قطعی صادر شده و شخص صرفا فقط یه بار فرصت اعتراض به رای و حکم قطعی را در دیوان عدالت اداری ( البته پرونده هایی که در صلاحیت آنها باشد ) خواهند داشت . بنابراین برای انجام و مراحل مهم و قابل توجه دیوان عدالت اداری می بایست وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری در پرونده حضورر داشته باشند منظور از وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری وکیلی است که علم کافی  جهت پیگیری این مرجع دارد و هیچ وکیلی قانونا تضمینی در این خصوص نمی تواند ارائه کند چرا که تعهد وکیل به وسیله است نه نتیجه به عبارتی وکیل صرفا می بایست مراحل مربوط به پرونده را به صورت درست و قانونی طی نماید و نمیتواند تضمینی در خصوص چگونگی صدور رای ارائه دهد و صدور رای بر عهده قاضی و از وظایف قاضی می باشد .

هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری

رسیدگی به شکایات استخدامی علیه دولت :

با در نظر گرفتن موارد مذکور همچنین باید به این مورد نیز توجه داشت که دیوان عدالت اداری مرجعی عام جهت رسیدگی به شکایات استخدامی علیه دولت تلقی می شود یا به عبارتی وظیفه رسیدگی به شکایاتی که در خصوص استخدام اشخاص می باشد ، برعهده  دیوان عدالت اداری خواهد بود  و این اعتراضات علیه دولت می باشد .

با استناد به ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ، رسيدگي به شكايات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و ساير کارمندان واحدها و مؤسسات ذکر شده در ماده 10 ، به جهت ضایع کردن حقوق اشخاص استخدامی ، در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود .

وظیفه اعضا و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری :

با استناد به ماده ۱۹ قانون دیوان عدالت اداری ، صلاحیت و اختیارات هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بدین شرح خواهد بود :

1- بررسی و رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی از آیین ‌نامه‌ها و دیگر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری‌ها

2- صدور رأی وحدت رویه در خصوص آرای متناقض صادره از شعب دیوان عدالت اداری

4- علاوه بر شرایط عمومی ناظر به انتخاب قضات ،  بر اساس ماده ۳ قانون دیوان عدالت اداری ، قضات دیوان می بایست  ۱۵ سال سابقه کار قضایی دارا باشند . در نتیجه نکته قابل توجه اینکه مدت مذکور برای اشخاصی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در یکی از رشته ها و گرایش‌های رشته حقوق یا مدارک حوزوی معادل  ۱۰ سال سابقه کار قضایی محسوب خواهد شد .

شرایط عمومی قضات به شرح زیر است :

۱- عدالت ، ایمان ، تقوا و تعهد عملی به چارچوب و اصول اسلامی و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران

۲- اشتهار به حسن اخلاق و امانت و نداشتن محکومیت جزایی

۳- سلامتی و توانایی انجام کار قضایی و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر

۴- دارا بودن تابعیت ایران

 

حدود اختیارات دیوان عدالت اداری :

۱- بررسی و رسیدگی به شکایت علیه تصمیمات و اقدامات سازمان‌های دولتی اعم از وزارت‌خانه‌ها ، سازمان‌ها و …

۲- بررسی و رسیدگی به شکایت از اقدامات مأمورین واحدهای دولتی ، وزارت‌خانه‌ها ، سازمان‌های دولتی و…

۳- بررسی و رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به رای های صادره و تصمیمات قطعی کمیسیون‌ها ، هیئت‌ها و شوراهایی که بر طبق قوانین مختلف در وزارت‌خانه‌ها ، سازمان‌ها ، ادارات دولتی و شهرداری‌ها تشکیل شده و به مسائل خاصی رسیدگی می‌کنند ؛ مانند هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری ، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و…

۴- بررسی و رسیدگی به شکایات مربوط به تصویب‌ نامه‌ها ، آیین‌نامه‌ها و دیگر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری که بر خلاف شرع یا قانون یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه صادر شده باشد .

۵- بررسی و رسیدگی به شکایات قضات و کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری و سایر مستخدمین واحدها و مؤسسات از حیث تضییع حقوق استخدامی .

در خصوص وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری می بایست به این نکته توجه داشت که پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می گردد و در نتیجه رای توسط دیوان عدالت اداری صادر می گردد و این رای صادره توسط دیوان عدالت اداری قطعی می باشد و دیگر قابل تجدید نظر خواهی نخواهد بود . البته این نکته  قابل توجه می باشد ، مادامی که وکیل پایه یک دادگستری و یا هر شخصی که خود را به عنوان وکیل معرفی می نماید ، تضمین در موفقیت و اخذ رای به نفع موکل خود نماید مرتکب جرم شده است و این نکته نیز قابل توجه است که تعهد وکیل به وسیله است نه به نتیجه .

بهترین وکیل افترا

موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا با وکلای بسیار حرفه ای همکاری دارد و بهترین وکیل فروش مال غیر را به شما معرفی می نماید و از ابتدا تا انتهای پرونده شما را پیگیری نموده و درصد موفقیت را به شما اعلام می کند .

تماس ومشاوره با بهترین موسسه حقوقی تهران

روند پرونده در دیوان عدالت اداری بدین شرح خواهد بود :

افراد این امکان را خواهند داشت که با توجه به وظایف و اختیارات دیوان عدالت اداری ،  جهت دادخواهی از تصمیمات و اقدامات مراجع و یا ادارات دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری ها به دیوان عدالت اداری مراجعه نموده و پیگیری های لازم را انجام دهند .

جهت تنظیم دادخواست و پیگیری در دیوان عدالت اداری باید به  وکیل متخصص در این زمینه ( وکیل دیوان عدالت اداری ) مراجعه نمایند و همچنین مدارک و مستندات مورد نیاز و در خور دادگاه جهت اثبات حق خویش را جمع آوری نمایند و در خصوص ثبت شکایت ، اطلاعات لازم را در فرم های شکایت در دیوان عدالت اداری تنظیم نموده و مدارک و مستندات را ضمیمه آن کنند و برای پیگیری و ارائه حکم به دیوان عدالت تقدیم کنند .

نظارت بر عملکرد دیوان عدالت اداری به چه شکل انجام می شود :

نکته دیگر اینکه دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضائیه امور مربوط به خود را انجام می دهد و از وظایف دیوان عدالت اداری ، بررسی عملکرد و رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردمی نسبت به اقدامات واحد های دولتی ، ماموران و مصوبات این وزارتخانه ها و ارگان خواهد بود .

چارچوب و حدود اختیارات و همچنین وظایف دیوان عدالت اداری ، صلاحیت های دیوان عدالت اداری، روش  شکایت افراد از دیوان عدالت اداری ، رسیدگی به شکایات و هزینه های دادرسی مربوط به دیوان عدالت اداری در خصوص دعاوی ، توسط قانون تعیین و مقرر خواهد شد .

وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری :

در خصوص وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری باید این مورد را بررسی کرد که وکلایی که وارد پرونده های دیوان عدالت اداری می شوند ، وکلای پایه یک دادگستری می باشند و مطابق قانون نیزهیچ وکیل پایه یک دادگستری نمیتواند تضمین دهد تا رای را به نفع شخص موکل خود اخذ نماید .

وکلای پایه یک دادگستری با وارد شدن به پرونده تلاش می کنند تا با کمک مدارک و مستندات ، فنی ترین و بهترین راه ممکن را پیدا کرده و در جلسه دادگاه جهت ارائه دفاع کامل حضور پیدا خواهد کرد. وکیل دیوان عدالت اداری با تسلط بر علم و تجربه خود تمامی تلاش خود را می نماید تا امور مربوط به پرونده را پیگیری نمایند .

تماس ومشاوره با بهترین موسسه حقوقی تهران

تماس

بیشتر بخوانید:وکیل داوری وکیل مالیات بر ارث وکیل تنظیم قرارداد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید