هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری

مقدمه :

در ابتدا اشخاص می بایست در خصوص هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری  و همچنین روند این پرونده ها اطلاعات کسب نماید . پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می شوند پرونده هایی است که مربوط به شکایت های مردم علیه سازمان های دولتی و اداری و همچنین رسیدگی به اعتراضات از تصمیمات و اقدامات دولت و ماموران دولتی می باشد . شکایت در دیوان عدالت اداری در دو مرحله انجام می شود که این دو مرحله بدین شرح می باشد که اشخاص می بایست در ابتدا در مرحله بدوی شکایت خود را مطرح نمایند و در ادامه نیز در مرحله تجدید نظر رسیدگی خواهد شد .

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد  بهترین وکیل در زمینه های مختلف و  مشاوره با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

02177728932-02177886437

در این مقاله در خصوص پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود خواهیم پرداخت چرا که دیوان عدالت اداری نیز جز مراجع بسیار مهم در خصوص پیگیری برخی از پرونده ها می باشد .

مشاوره با بهترین وکیل تهران

آیین رسیدگی خاص دیوان عدالت اداری :

مقررات رسیدگی در دیوان عدالت تابع آیین دادرسی خاصی می باشد که در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به آن  اشاره کرده است و در بسیاری از موارد اگاهی به این مقررات توسط یک وکیل متخصص در این حوزه صورت می گیرد و به موکل در جهت احقاق حقوق خود به نحو احسن یاری می رسانند .

نکته ی دیگر که در حوزه ی رسیدگی اهمیت خاصی را دارا می باشد و مربوط به قبل از طرح موضوع در دیوان عدالت اداری است . رعایت مقررات آیین دادرسی خاص در مراجع خاص اداری می باشد که در برخی موارد توسط این مراجع رعایت نشده است . بنابراین موضوع قابل طرح در دیوان عدالت اداری خواهد بود و بررسی ، رعایت و یا عدم رعایت این موارد از دیگر موضوعاتی تلقی می شود که یک وکیل با تجربه و آگاه در این زمینه با توجه به کثرت پرونده های به انجام رسیده در حوزه های اداری می تواند رعایت و یا عدم رعایت آن را تشخیص دهد و در صورت عدم رعایت نسبت به طرح دعوا به جهت عدم رعایت آن در دیوان عدالت اداری اقدامات لازم را انجام دهد .

در طی سالیان ، اصولا دولت برای اعمالی که انجام داده ، به شهروندان پاسخگو نبوده است . به همین دلیل ، اگر هم از طریق اعمال دولت یا کارمندان دولت خساراتی به شهروندان وارد شده باشد ، دولت خود را مجبور و موظف به جبران خسارت این موارد مد نظر نداشت . اما ، چنین امری قابل پذیرش نخواهد بود و می بایست ملزم به پرداخت باشد . به همین جهت ، بر اساس قانون اساسی ، مرجع اختصاصی جهت رسیدگی به اعتراضات شهروندان از دولت به نام  دیوان عدالت اداری  می باشد که این دیوان زیر مجموعه قوه قضاییه ایجاد شده است که بر اساس ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ، صلاحيت و حدود اختيارات ديوان عدالت اداری تعیین شده است .

بیشتر بخوانید:وکیل داوری وکیل مالیات بر ارث وکیل تنظیم قرارداد

وظایف دیوان عدالت اداری :

رسیدگی به اعتراضات از تصمیمات و اقدامات دولت و ماموران دولتی :

مطابق با ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ، رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی (شهروندان ) و اشخاص حقوقی ( مانند شرکت های خصوصی ) از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی از جمله وزارتخانه ها و سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها را جز وظایف دیوان عدالت داری به حساب آورده است . علاوه بر این موارد ، تصميمات و اقدامات مأموران یا کارمندان این واحدها در امور راجع به وظايف آنها نیز در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود و این امکان وجود دارد که در این خصوص اقدام به پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری نمایند . همچنین می بایست در خصوص پیگیری این گونه پرونده ها و دعاوی ، یک وکیل پایه یک دادگستری در کنار اشخاص وجود داشته باشد و اشخاص می بایست هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری را که عهده دار پیگیری پرونده ها که وکیل آنها شده است ، می باشد .

رسیدگی به اعتراضات از آرا مراجع شبه قضایی :

به مراجعی که زیر مجموعه قوه مجریه تشکیل شده اند و همچنین حکم صادر می نمایند مراجع شبه قضایی اطلاق خواهد شد . در صورتی که این مراجع و هیات ها آرائی صادر نموده و اشخاص نسبت به آنها اعتراضی را مطرح نمایند ، می توانند به دیوان عدالت اداری اعتراض خود را اعلام نمایند . بنابراین بر اساس بند دو ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ،  رسيدگي به اعتراضات و شكايات از آرا و تصميمات قطعي مراجع شبه قضایی مانند هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری ، كميسيون‌های مالياتی ، هيأت حل اختلاف كارگر و كارفرما ، كميسيون موضوع ماده 100 قانون شهرداری ها از جمله وظایف دیگر دیوان عدالت اداری محسوب می گردد . مهلت اعتراض به آرا مراجع شبه قضایی برای اشخاص ساکن ایران سه ماه از تاریخ ابلاغ رای خواهد بود .

رسیدگی به شکایات استخدامی علیه دولت :

علاوه بر موارد مذکور ، دیوان عدالت اداری جز مراجع عام برای رسیدگی به شکایات استخدامی علیه دولت اطلاق می شود . به همین جهت بر اساس بند سوم ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری ، رسيدگي به شكايات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و ساير مستخدمان واحدها و مؤسسات مذكور در ماده 10 ، از حيث تضييع حقوق استخدامی شان ، در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود .

رسیدگی به اعتراضات از مقررات دولتی :

مطابق ماده 12 قانون دیوان عدالت اداری ، رسیدگی به اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی از مقرراتی که دولت تصویب نموده است و در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد . بنابراین رسيدگي به شكايات و اعتراضات اشخاص حقيقي و حقوقي از آيين‌ نامه ‌ها و ساير نظامات و مقررات دولتی و شهرداری ‌ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی در مواردی که مقررات مذكور به علت مغایرت با شرع یا قانون و يا عدم صلاحيت مرجع مربوط يا تجاوز يا سوء استفاده از اختيارات يا تخلف در اجرای قوانين و مقررات يا خودداری از انجام وظايفي كه موجب تضييع حقوق اشخاص مي‌شود ، جزء وظایف دیوان عدالت اداری می باشد و هر شخصی می تواند ابطال مقررات دولتی مغایر با شرع یا قانون را از دیوان عدالت اداری درخواست نماید .

 در اینجا می بایست به نکات بسیار مهمی اشاره نمود :

۱- چنانچه شخص عادی ( مردم عام ) ازشخص دیگری شکایت داشته باشند ، مرجع صالح دادگستری می باشد نه دیوان عدالت اداری .

۲- مادامی که دولت از مردم شکایت داشته باشد مرجع صالح دادگستری خواهد بود و به دیوان عدالت اداری  .

۴- چنانچه مردم از دولت شکایت حقوقی داشته باشد ، مرجع صالح دیوان عدالت اداری خواهد بود . البته لازم به ذکر می باشد اعمال دولت را به اعمال تصدی و اعمال حاکمیت تقسیم می‏ نمایند . در خصوص اعمال تصدی دولت مرجع صالح دادگستری می باشد و نه دیوان عدالت اداری .

 به طورمثال معاملاتی که دولت با افراد منعقد می‏ کنند اما در خصوص اعمال حاکمیت دولت مثل حقوق استخدامی ، مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت افراد ، دیوان عدالت اداری می باشد . به طور مثال چنانچه شهرداری به کسی مجوز احداث بنا را نداده یا مادامی که شهرداری مجوز کسی را غیر قانونی باطل می کند یا چنانچه وزات خانه‏ای کارمندی را باز نشسته نمی نماید یا اگر وزاتخانه‏ای کارمندی را زودتر از موعد بازنشسته می نماید يا دانشگاهی مدرک تحصیلی کسی را به وی تحویل ندهد ، همه اين موارد در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود .

۵- دیوان عدالت اداری زیرمجموعه قوه قضائیه و دارای شعب متعدد می باشد و همه شعب دیوان عدالت اداری در تهران مستقر می باشد .

۶- بر اساس قانون ديوان عدالت اداري ، در شعب دیوان بحث تعدد قاضی مطرح می شود یعنی هر شعبه دیوان عدالت اداری مرکب از یک رئیس و دو مستشار می باشد و رأی اکثریت ملاک خواهد بود .

۷- رئیس دیوان عدالت اداري را رئیس قوه قضائیه تعیین می‏کند و تعیین رئیس دیوان ، مسئولیت و وظیفه رئیس قوه قضاییه می باشد .

۸- مدتی برای ریاست رئیس دیوان پیش ‏بینی ‏نشده است و متغییر می باشد .

۹- رئیس ديوان عدالت اداري رئیس شعبه اول نیز خواهد بود .

۱۰- در صورت عدم حضور رئیس شعبه به مدت بیش از دو هفته متوالی ، یکی از دادرسان علی‏البدل با ابلاغ رئیس دیوان جایگزین وی خواهد شد و عهده دار مسئولیت خواهد بود . در مورد شعبه اول نیز چنین مقرر خواهد شد .

بنابراین برای انجام چنین پرونده هایی می بایست با یک مشاور متخصص و وکیل پایه یک دادگستری مجرب مشورت نمود زیرا این پرونده ها دارای نکات فنی می باشد بنابراین باید در خصوص وکیل برای دیوان عدالت اداری و هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری و پرونده های مطروحه ، پرس و جو انجام داد و در نهایت برای تسریع روند پرونده ، وکیل را اخذ نمود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد  بهترین وکیل در زمینه های مختلف و  مشاوره با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

مشاوره

02177728932-02177886437

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید