مشاوره حقوقی داوری

مشاوره حقوقی داوری

مشاوره حقوقی داوری؛ داوری به معنای حل و فصل ،رفع مشکلات و اختلافات طرفین مورد دعوا می باشد. داور شخصی تلقی می شود که شخص ثالث در دعوا می باشد که با ورود یافتن به جریان پرونده باعث حل اختلاف می شود.

اشخاص در پرونده های داوری قطعا نیازمند وکیل داوری خواهند بود زیرا وکلای داوری در تمامی پرونده های مربوط به داوری تخصص فراوان دارند. این امر باعث تمایز وکلای تخصصی از دیگر وکلایی است که در همه زمینه ها فعالیت دارند.

در قراردادهایی که بین اشخاص منعقد شده است به دلایل مختلفی اختلاف زیادی به وجود می آید که در شرایط مختلف می بایست رسیدگی های زیادی به این اختلاف صورت گیرد. بنابراین باید در بند قراردادها گزینه داوری و تعیین داور در هنگام بروز اختلاف ذکر شود.

چنانچه این موضوع ذکر شود محاکم صالح به رسیدگی، ورود خواهند کرد یا به صورت جداگانه نیز به اختلافات طرفین رسیدگی خواهد شد. اصول رسیدگی به اختلافات طرفین به دو صورت می باشد یا به صورت شرط ضمن عقد قرارداد یا قرارداد جداگانه‌ای جهت رسیدگی به اختلافات طرفین که به شکل اول شرط داوری و به شکل دوم قرارداد داوری می گویند.

مشاوره حقوقی داوری

برای مشاوره با وکلای مجرب ما در زمینه داوری با ما تماس بگیرید.

مراحل بعد از صدور رای داوری :

1-ابلاغ رای صادر شده از سوی داور

2-اجرای رای صادره داور

3- اعتراض به رای داور

در وهله اول زمانی که داور رای را صادر کرد می بایست رای را به طرفین ابلاغ کند و این ابلاغ نیز به چند صورت امکان پذیر است از جمله اظهارنامه، پست یا ابلاغ حضوری صورت می گیرد.

در اجرای رای داور شخصی که رای داوری به نفع وی صادر شده باشد می بایست به دادگاه دادخواست مربوطه را دهد و پس از رسیدگی دادگاه دستور اجرای حکم را به اجرای احکام می دهد در مرحله سوم که مربوط به اعتراض رای داور می باشد .

مشاوره با بهترین وکیل

چنانچه متضرر ادعا کند که رای داور خلاف توافق صورت گرفته و داور نیز با توجه به اختیارات خود، از اختیارات خود به درستی استفاده نکرده باشد و رای صحیح را صادر نکرده باشد متضرر می تواند ابطال رای داوری را درخواست نماید .

در بسیاری از موارد علت رجوع اشخاص به داوری ایجاد اختلاف می باشد که اشخاص برای حل و فصل کردن اختلافات ملزم به وجود داور می باشند.

مطابق با قانون  که در خصوص داوری بیان شده است و اینگونه تعریف کرده است آرایی که توسط هیئت داوران صادر می شود قطعی و لازم الاجرا می باشد که اجرای آن نیز برعهده اداره ها و سازمان های مربوطه است که پس از صدور رای اشخاص ملزم به اجرا می باشند.

تقسیم بندی داوری و مشاوره حقوقی داوری

 داوری اجباری و اختیاری

 داوری مقید و مطلق

 داوری مرضی  الطرفین

داوری برای صلح انصاف قاعده حقوقی

 داوری با رای اکثریت و به اتفاق نظر

 داوری کیفی مختلط

در برخی موارد می ‌بایست اختلاف طرفین از طریق داوری رفع شود و این امر الزامی می باشد موظف و مکلف است درطی زمان تعیین شده دعوا رسیدگی نماید برای خود را به دادگاه اعلام دارد و چنانچه هرگونه مشکلی برای شخص داور برای مثال عدم صدور رای و فوت در آن زمان مقرر به وجود آید داور از طریق قرعه داور دیگری تعیین می نماید و این امر قرعه دوبار امکان پذیر می باشد و چنانچه داور در مدت زمان تعیین شده رای خود را صادر نکند دادگاهی کرد دعوای مذکور را به داوری ارجاع داده است مطابق با تقاضای هر کدام از طرفین دعوا شخص دادگاه رسیدگی و حکم صادر خواهد کرد در در برخی موارد رای داوری ابلاغ می گردد و که صادر می شود فقط ظرف ده روز قابل شکایت می باشد.

مشاوره با وکیل مالیات

داوری مقید:

 داوری مقید داوری می باشد که دارای قید و شرط است از جمله اختیارات داور مدت زمان داوری و مشخص شده است و چنانچه در داوری هیچ قید و شرطی وجود نداشته باشد و به صورت ساده باشد داوری مطلق تلقی می گردد و می توان گفت که داوری مقید در مقابل داوری مطلق قرار دارد.

داوری مرضی و طرفین:

این داوری در ابتدا به شکل مطلق می باشد و در این نوع داوری طرفین در مورد انتخاب داور تراضی کرده‌اند و پیش از بروز مشکلات شخصی در این زمینه جایگاه و سمت داور تعیین و معین شده است.

داوری به صلح و انصاف داوری:

در خصوص انصاف در مبحث داوری در قانون مطلبی بیان نشده اما شرط صلح در مواد قانونی آمده و مادامی که داوران اختیار صلح داشته باشند این امکان را دارند که دعوا را منتج به صلح نمایند و می بایست در این صلح نامه امضای داوران نیز وجود داشته باشد.

داوری به اتفاق نظر:

 در خصوص داوری به اتفاق نظر مادامی که تعداد داوران بیش از یک شخص باشد برای صدور رای داوری بر اساس اتفاق نظر یا مطابق با نظر اکثریت رای صادر می گردد در برخی موارد باعث شده است که داوری به صلح نیز می بایست با اتفاق نظر داوران باشد.

مشاوره حقوقی

داوری کیفی:

 در این نوع داوری مطابق با مسئولیت و اختیارات داوران صورت خواهد گرفت و این داوری زمانی اتفاق می افتد که داور در خصوص امر موضوعی رای دهد داوری فنی یا به عبارتی حکمی نیز داور می بایست در مورد تفسیر قاعده حقوقی یا سند و یا نظیر این ها اظهار نظر کند و داور صرفاً قضاوت می نماید و بر اساس قوانین رای صادر شده داور پذیرفته می شود.

داوری انواع مختلفی دارد:

 1-داوری داخلی

 ۲-داوری خارجی

۳-داوری بین المللی

 ۱-در داوری داخلی موضوع مورد اختلاف طرف مربوط به مسائلی می باشد که داخل یک کشور شکل گرفتن و رای داور ممکن است در خارج از یک کشور اجرا شود همچنین در داوری داخلی تابعیت طرفین این موضوع اهمیتی ندارد و حتی ممکن است داوری داخلی بین تبعه داخلی و یک دولت خارجی باشد.

 ۲-داوری خارجی به منظور  صدور آرای داوری می باشد که برای کشورهای دیگر به غیر از آن کشوری که داوری در آن رخ می دهد می باشد و داوری خارجی تلقی می شود.

۳-در داوری های بین المللی و صدور رای داوری بین المللی هدف داوری تجاری بین المللی مربوط به معاملات بین المللی میباشد و تفاوتی وجود ندارد که معاملات بین اشخاص خصوصی باشد یا اشخاص عمومی نکته حائز اهمیت این نوع داوری ها یک عنصر خارجی می باشد و چنان چند یک عنصر خارجی در این داوری مطرح باشد این امکان وجود دارد که داوری به یک سازمان بین المللی واگذار شود و مطابق قانون و مقررات رای داوری صادر شود و در این نوع اختلافات این موضوع اهمیت دارد که مورد اختلاف مربوط به تجارت بین الملل می باشد.

مشاوره با وکیل اعاده دادرسی کیفری و حقوقی

جهت انجام داوری و پیگیری پرونده های مربوط به داوری می بایست با یک وکیل متخصص و دارای علم و آگاهی مربوط به مباحث داوری مشورت شود و جهت پیگیری این پرونده ها می بایست یک وکیل پایه یک دادگستری ورود نماید چرا که برخی از پرونده ها و همچنین پیگیری آنها کار بسیار دشوار و تخصصی می باشد که ترجیحا می بایست وکیل اقدامات و مراحل قانونی آن را طی کند تا به نتیجه مطلوب و موفقیت در اخذ رای به نفع اشخاص منجر شود.

داوری در قانون اینطور تعریف شده است که حل و فصل اختلافات توسط شخصی ثالث می باشد که صلاحیت داوری و رسیدگی به اختلاف در قراردادهای مختلف بین اشخاص و طرفین قرارداد می باشد که این اشخاص ثالث داور نامیده می شود.

نکاتی در خصوص داوری:

بحث داوری مربوط به توافق طرفین می باشد داوری در خصوص یک قرارداد صورت می گیرد و می بایست اشخاص و طرفین قرارداد توافق بر حل اختلاف از طریق داوری و ورود شخص ثالثی همچون داور نمایند داوری و میانجیگری مطابق قانون دارای تمایز می باشد میانجیگری صرفاً به معنای مذاکره با طرفین و ایجاد سازش می باشد ولی در مورد بحث داوری عمل و رفتاری غذایی می باشد که نیازمند رسیدگی به اختلاف و صدور رای می باشد.

موضوعاتی که نمی توان به داور ارجاع کرد به شرح ذیل می باشد:

دعاوی ورشکستگی

 دعاوی مربوط به اثبات رابطه زوجیت و انفساخ نکاح و بطلان نکاح

 طلاق

نسب

 جرایمی که قابل گذشت باشند

امور حسبی

در خصوص پرونده های مربوط به داوری می بایست تمام مراحل این پرونده را با توجه به مشورت های مشاوران متخصص و وکلای پایه یک دادگستری انجام دهید چرا که وکیل داوری دارای علم و تحصیلات حقوقی در زمینه حل و فصل پرونده های مربوط به داوری و حل و فصل اختلافات می باشد و این داوری می بایست دارای ویژگی های خاص و تحصیلات خاص باشد تا بتوان فرد متخصص در این زمینه که وکیل داوری می باشد ،معرفی شود وکیل داوری جز اشخاصی می باشد که میتوان در رسیدگی پرونده و در خصوص حضور در مراجع قضایی ذیصلاح نماینده افراد در تمامی اقشار جامعه باشد.

وکیل داوری :

یکی از مزایای همکاری و مراجعه به موسسه حقوقی برخورداری از تعداد زیادی وکیل مجرب و دارای تحصیلات حقوقی می باشد چرا که همکاری با موسسه بسیار به نفع خود شخص می باشد از جهت اینکه افراد نیازمند ورود وکلای حرفه ای در پرونده های حساس و فنی به خصوص پرونده هایی از قبیل داوری که طرفین به مشکل خورده اند و دارای اختلاف می باشند .

شما می توانید با مراجعه به موسسات با تجربه و دارای سابقه از جمله موسسه حقوقی مجد وکیل الرعایا اقدامات لازم در خصوص پرونده و دعاوی داوری را انجام دهید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید