وکیل رجوع از هبه

رجوع-از-هبه

رجوع از هبه

هبه عبارت است از عقدی که به موجب آن یک فرد مالی را مجانا( بدون پرداخت مبلغی) به تملیک  شخص دیگری در می آورد (ماده 795قانون مدنی ). در حقیقت هبه عنوان قانونی هدیه است.

طرفین در عقد هبه

واهب: شخصی می باشد که مالش را به دیگری واگذار می کند.

متعهب: شخصی می باشد که مالکیت مال به او منتقل می‌شود.

عین موهوبه: مالی است که مورد هبه واقع می شود.

انواع هبه نامه

هبه با سند رسمی (هبه نامه رسمی)

هبه با سند غیر رسمی و عادی

وجه تمایز هبه نامه رسمی و غیر رسمی:

برتری که هبه نامه های رسمی نسبت به هبه نامه های عادی دارند این است که به هیچ عنوان امکان انکارو تردید در این نوع هبه نامه ها وجود ندارد،بنابراین هیچ یک از طرفین دعوا نمیتوانند مدعی شود که در صحت و اصالت سند مذکورتردیدی وجود دارد ،چرا که از نظر قانونی پذیرفته نیست.حال در خصوص هبه نامه های غیر رسمی یا عادی،دادگاه موظف خواهد بود تا سند را بررسی کند و بعد با اعتبار سنجی ، حکم کند.

رجوع از هبه

هنگامی که عقد هبه بین دو طرف (واهب و متهب)منعقد شود و ملک در اختیار متهب قرار داده شود،اگر ملک(عین موهوبه )موجود باشدفردی که هبه کرده امکان این را دارد تا از آن رجوع کند و بعد از رجوع برای تثبیت ، دادخواستی را با عنوان تایید رجوع از هبه مطرح کند .

شرایط تحقق دعوی

مطابق ماده ۸۰۳ قانون مدنی هبه ازعقود جایز محسوب می شود. عقد جایز(عقدی که به صورت یکطرفه قابل نسخ خواهد بود)براساس ماده فوق واهب یا همان هدیه دهنده از هبه ی خود رجوع کند مشروط به این می باشد که:

1-متهب پدر و مادریااولاد بلاواسطه واهب یا هدیه شونده نباشد، به عبارتی شخصی که مالی را به پدر یا مادر یا اولاد هبه نماید دیگر امکان رجوع از آن ندارد.

2-هبه بلاعوض باشد(مجانی) یا در هبه معوض ،عوض داده نشده باشد.اصل بر هبه مجانی و بلاعوض خواهد بود اما می توان در هبه شرط عوض شود وعوض داده شود و دیگرامکان رجوع نخواهد بود.

3- موهوبه از مالکیت واهب (هدیه گیرنده )خارج و یا به دیگری واگذار نشده باشد.

4-در مال موهوب تغییری به وجود نیامده باشد ،چنانچه در عین موهوبه تغییری حاصل شود واهب حق رجوع نخواهد داشت، بنابراین اصل بر قابل رجوع بودن هبه است (مگر در موارد خاص قانونی).

نحوه رسیدگی به دعوی

این دعوا در دادگاه حقیقی طرح می شود و در خصوص دعوی تایید رجوع از هبه باید از طریق دادخواست اقدام کرد این دعوا دارای شرایط خاصی خواهد بود. چنانچه دعوی تایید رجوع از هبه درست و در شرایط صحت خود طرح نگردد می‌تواند موجبات ورود ضرر را فراهم آورد.

نکاتی در خصوص دعوی مذکور*

1-در این دعوا، شخصی که رجوع کرده( واهب خواهان دعوی) و کسی که مالکیت برای وی است(متعهب)خوانده دعوا شمرده می شود.

2- خواهان (واهب)هزینه ی دادرسی را نیزمی بایست پرداخت نماید.

3-هزینه در دعاوی رجوع به قیمت مال موهوبه محاسبه خواهد شد و دریافت می شود.

وکیل رجوع از هبه :

با توجه به موارد فوق بهتر است برای دریافت هدایای اعطا شده یا به عبارتی رجوع از تجربیات وکیل متخصص در این زمنه بهرمند شوید زیرا وکیل حقوقی با علم خود نسبت به این موضوع میتواند به بهترین نحو ممکن از حقوق موکل خود دفاع نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با وکلای مجموعه مجد تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید