سگی که خانه میلیاردی به نام وی شد

بررسی حقوقی پرونده سگی که خانه میلیاردی به نام وی شد

خالق جهانیان بعد از آفرینش انسان، او را اشرف مخلوقات خود نامید؛ اما چه بر سر این اشرف مخلوقات آمده که شأن خود را از یک حیوان نازل‌تر می‌داند و حقوق و امکاناتی که لازمه زندگی یک انسان است را در اختیار یک حیوان قرار می‌دهد.

در نابسامانی‌هایِ اوضاعِ اقتصادیِ این روزها، همواره کسانی که نیازمندِ مایحتاج اولیه یک زندگی هستند، وجود دارند. اگر هدف واقعی این باشد که بخشی از اموال یا درآمد را صرف امورات خیر کنیم بلاشک این افراد در اولویت هستند، نه یک حیوان.

مقاله حاضر به بررسی حقوقی و قانونی موضوع مورد نظر می پردازد و صحیح یا باطل بودن این معاملات را بیان می کند و هم چنین عنوان می‌کند که آیا معاملاتی از این قبیل دارای وصف کیفری خواهند بود یا خیر.

تا پایان این مقاله با موضوعی عجیب اما واقعی همراه ما باشید…

شرح واقعه

زوج تهرانی، خانه ای ۵ میلیاردی را به نام سگ خود، آقای چستر زدند. اما این معامله از لحاظ حقوقی و قضایی بی اعتبار است. مدت زمان ویدیویی که در این خصوص پخش شده کوتاه است، اما در همان زمان کوتاه، شوک بزرگی را به مخاطب وارد می کند. مرد جوانی پشت میز ایستاده و از این که معامله ای پرسود را انجام داده در پوست خودش نمی گنجند.

سگی که خانه میلیاردی به نام وی شد

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل ملکی،وکیل تخلیه ملک و وکیل ملکی خوب در تهران با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

92 110 10 0912

02177728932-02177886437

مرد با افتخار می گوید، آقا و خانم فلانی از مجموعه ما یک واحد ۵ میلیاردی را برای آقای چستر خریداری کرده اند. این آقای چستر کیست؟ سگی است که آقا و خانم فلانی آن را به سرپرستی گرفته اند و پرنده همای سعادت روی شانه او نشسته تا صاحب خانه ای میلیادری در منطقه پونک تهران شود.

اگر شما هم شاهد این فیلم بوده اید حتماً سوال های زیادی ذهنتان را درگیر کرده است، مانند این که، چگونه می شود یک خانواده هیچ کس را نداشته باشند و خانه را به نام سگ خود بزنند؟. یا این که چرا کودکی را به فرزندخواندگی نگرفته اند؟ یا این که چرا این خانه را به یک تازه عروس و داماد نداده اند؟ این سوال ها و سوال های بیشتر حول و محور ماجرای این اتفاق عجیب و غریب وجود دارد. اما شاید بتوان گفت اصلی ترین سوالی که به وجود می آید این است ،آیا از نظر قانونی و حقوقی می توان ملک و یا وسیله ای را به نام یک حیوان زد؟آیا این معامله وجاهت قانونی دارد یا خیر؟

اهلیت تمتع و اهلیت استیفا

ماده ۹۵۸ قانون مدنی در خصوص اهلیت تمتع و استیفا به صراحت آن پرداخته است.

تعریف اهلیت

اهلیت، صلاحیتی است که شخص برای دارا شدن حق و اجرای حق دارد. اهلیت به دو صورت است:

۱-اهلیت تمتع یا تملک

یعنی شایستگی و توانایی شخص برای این که بتواند دارای حق و تکلیف باشد. همه انسان‌ها از زمان به دنیا آمدن حتی جنین، به شرط این که زنده به دنیا بیاید تا زمان مرگ دارای اهلیت تمتع هستند.

اما برخی اشخاص در مواردی خاص فاقد اهلیت تمتع یا همان دارا شدن حق می باشند. بنابراین یک مجنون یا دیوانه و یا یک طفل اعم از ممیز یا غیر ممیز می‌تواند مالک خانه یا اتومبیل باشد، یا برای وی می‌توان وصیت کرد و یا وقف نمود.

۲-اهلیت تصرف یا استیفا

یعنی صلاحیت توانایی اجرای حق. اهلیت تصرف همیشه با اهلیت تمتع همراه است، زیرا شخص باید صاحب حقی باشد تا بتواند آن را اجرا و اعمال کند.

اما هر صاحب حقی صلاحیت اجرای حق خویش را ندارد؛ برای اجرای حق، شخص باید اهلیت تصرف نیز داشته باشد، ماده ۲۱۱ قانون مدنی بیان می دارد که: شخص دارای اهلیت استیفا باید عاقل و بالغ و رشید باشد.

اهلیت در معاملات

بند ۲ ماده ۱۹۰ قانون مدنی یکی از شرایط اساسی صحت معامله را اهلیت طرفین دانسته است و ماده ۲۱۰ قانون مدنی بیان می کند که طرفین معامله باید اهلیت داشته باشند. پس منظور از اهلیت در معاملات، اهلیت تصرف یا استیفا می‌باشد.

برخلاف اهلیت تمتع که صرف به دنیا آمدن انسان این حق برای وی ایجاد می‌شود، در اهلیت استیفا استحقاق فرد از لحاظ روحی و جسمی برای امکان برخورداری و اجرای این حق، مورد نظر می‌باشد.

از این رو ماده ۱۲۰۷ قانون مدنی سه دسته از اشخاص را که فاقد اهلیت استیفا در مورد اموال و حقوق مالی خود هستند را تصریح می کند: این اشخاص دارای حجر و از دخالت در اموال و حقوق مالی خود ممنوع می باشند: ۱-افراد داری صغر سن۲- اشخاصی که به سن رشد نرسیده ۳-و افراد مجنون.

با توجه به تصریح ماده ۹۵۸ قانون مدنی و تفسیر آن متوجه شدیم، فقط این انسان است که می‌تواند صاحب اموال شود و آن را خرید و فروش کند. زیرا این حق با به دنیا آمدن او ایجاد شده و بعد از آن ،اگر دیگر شرایط حقوقی و قانونی نیز وجود داشته باشد اجرا هم خواهد شد.

ضمانت اجرای معامله با حیوان

ضمانت اجرای معامله‌ای که در آن طرفین فاقد اهلیت تمتع برای انجام عقد باشند بطلان عقد است.

پس در معامله‌ای که یکی از طرفین آن حیوان می‌باشد، به جهت عدم اهلیت و عدم وجاهت قانونی، باطل است.

آیا کیفری برای این عمل وجود دارد؟

بله، صاحبینِ سگِ به ظاهر خوش شانس، و فردی که به این معامله رسمیت بخشیده است، مطابق با ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد. زیرا تظاهر به عمل حرام بوده و این مورد توسط قانون گذار محترم جرم انگاری شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل ملکی،وکیل تخلیه ملک و وکیل ملکی خوب در تهران با ما در ارتباط باشید

تماس با ما

92 110 10 0912

02177728932-02177886437